Българите имат ниска застрахователна култура
- Застраховане - лични финанси
- Източник: АБЗ
- Автор:
Понятието „застрахователна премия“ определено затруднява хората.
Застрахователната култура на българина е на много ниско ниво. Това отчита проучване на Асоциация на българските застрахователи „Нагласи към застраховането и застрахователна грамотност“, извършено през м. март 2020 г. То обобщава обективна информация за нивото на застрахователни познания на българите.
Резултатите потвърждават, че общо застрахователната грамотност не е на високо ниво, като се регистрират резки отличия в отделни социални групи, съобщават от асоциацията. Групите с по-високо ниво на застрахователна грамотност са същите, които, според данните от първата част на проучването, имат високо доверие към застрахователите, разбират ползите от застраховане и употребяват повече застрахователните продукти.
Преобладаваща част от хората – 76% - определят нивото си на познания за застраховане като ниско (34%) или средно (42%). Едва 7% считат, че нивото им е високо, а 13% заявяват, че нямат никакви познания.
Очаквано се отчитат сериозни разлики в отделните социални групи. Например 70% от хората с висше/полувисше образование определят познанията си като средни или високи, докато този дял при лицата с основно образование е 14%. Самооценката им се припокрива в значителна степен с обективното ниво на познания.
Оказва се, че понятието „застрахователна премия“ определено затруднява хората. Едва 28% е делът на посочващите верния отговор, че това е цената на застраховката. За 29% това е сумата, която ще получат при обезщетение. Други 17% смятат, че това е бонусът, който ще получи застрахователят за добри резултати в работата. 26% пък не знаят или не могат да преценят. Всеки пети (22%) не е наясно, че за да претендираш да получиш обезщетение за дадено събитие, трябва да си сключил полица преди този риск/събитие да се е случило. Все пак е висок делът на хората (65%), които знаят това.
Като цяло данните показват, че е налице значителна степен на неразбиране и слаба информираност относно застраховането и застрахователните продукти, особено при някои социални групи. Това е и бариера пред по-високото ниво на ползване на застрахователните услуги, пред информирания избор и свързаната с него потребителска удовлетвореност.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:
Златото реагира „като по часовник“ на ескалацията в Украйна
Служители определят най-добрите работодатели у нас в независима онлайн класация
Американската армия тества картечница с изкуствен интелект
Разкриха кражба на криптовалута за около $ 1 милиард
Ще успее ли Австралия да забрани достъпа на деца до социалните медии
Отново полицейска стрелба с жертва в САЩ
Сняг и ниски температури в Централна Европа
Вече ще можем да получаваме вода директно от въздуха
Изделията с индивидуални щампи не могат да бъдат върнати на търговеца
КЕШ клуб
300
3 000
30 000