ЕС и Великобритания: Развод без сделка?
- ЕС
- Източник: tagesschau.de
- Автор:
Вече има едно първо споразумение между Европейския съюз и Великобритания от миналата година. На тази основа Великобритания напусна ЕС на 31 януари. В споразумението важните подробности са изложени на почти 600 страници.
Признават се правата на гражданите от другата страна. Гражданите на ЕС, които искат да продължат да живеят и да работят в Обединеното кралство, в бъдеще ще се нуждаят от разрешение за пребиваване.
В споразумението са описани правилата, по които се изчисляват разходите за раздялата. Лондон ще продължи да внася пари в различни проекти на ЕС дори след окончателното отделяне от Брюксел. Великобритания се ангажира с това по време на членството си в ЕС. Експертите изчисляват, че това ще бъдат около 45 милиарда евро през следващите 30 години.
Конкретни споразумения са сключени и за Северна Ирландия, за да се избегне граничен контрол между британската провинция Ълстър и Република Ирландия. След това много от правилата на вътрешния пазар на ЕС и митническия съюз на ЕС ще продължават да се прилагат в Северна Ирландия. Евентуално ще се предприеме контрол върху вноса и износа между Северна Ирландия и Британия.
Новият закон за вътрешния пазар, който администрацията на Джонсън внася тези дни в парламента, противоречи на тези споразумения. В случай че не бъде постигнато търговско споразумение, британското правителство иска свободно да определя правилата за внос и износ, както и тези за държавните помощи.
Това обаче може да доведе до различни икономически правила в Ирландия и Северна Ирландия, които споразумението за развод би предотвратило. Следователно ЕС вижда плана на британското правителство като нарушение на международното право и настоява то да оттегли този пасаж до края на септември.
Споразумението за излизане от миналата година предвижда преходен период, през който първоначално всичко ще остане същото. Този преходен период приключва на 31 декември. Можеше да бъде удължен до две години. Но администрацията на Борис Джонсън винаги категорично е изключвала този вариант. Сега, до края на годината, трябва да се постигнат не само споразумения за бъдеща търговия, но и например за сътрудничество в областта на културата и науката и обмен на данни за правоприлагането. Ако не може да се постигне всеобхватно споразумение, заплашва „сценарий без сделка“, който би имал далечни и непредсказуеми последици.
Защото тогава правилата на Световната търговска организация (СТО) ще важат за обмена на стоки между ЕС и Великобритания. Има тарифи, които оскъпяват вноса и износа на продукти в двете посоки. Вносът на суровини, свободното движение на стоки и веригите за доставка ще бъдат засегнати. За автомобилната индустрия, например, това би означавало, че необходимите части за превозни средства, произведени в ЕС или Великобритания, ще пътуват по-дълго и ще станат по-скъпи. Това би оскъпило крайния продукт.
Всеки ден през британското фериботно пристанище в Дувър преминават до 10 000 камиона. В момента обработката отнема средно около 2 минути на превозно средство. Британското правителство очаква, че през първите няколко месеца 50 до 85 процента от шофьорите няма да имат правилните документи и че проверките ще отнемат повече време. Пристанищните оператори предупреждават: удължаването с 2 минути би създало задръстване на камиони с дължина почти 30 километра.
Никой всъщност не знае какво ще се случи по границите. Според споразумението за излизане в Северна Ирландия продължават да се прилагат многобройни правила на вътрешния пазар на ЕС и на митническия съюз, например за продуктови стандарти и държавна помощ за компании. Контролът между ЕС и Великобритания, обаче, трябва да се извършва едва след като продуктите са си проправили път от Северна Ирландия до Британия и обратно. Не е ясно дали британските власти сега са създали необходимата логистика.
В Европейското общо авиационно пространство, вътрешния пазар за въздушен трафик, европейските авиокомпании имат право да предлагат маршрути в целия ЕС. Ако няма споразумение, British Airways все още може да лети между острова и континента, но вече не и в рамките на останалите страни от ЕС. Авиокомпанията EasyJet вече е основала дъщерно дружество със седалище в Австрия, което след това ще предлага маршрути между страните от ЕС.
Досега Европейската агенция по лекарствата, която току-що се премести от Лондон в Амстердам, одобрява лекарства за всички страни в ЕС. Не е известно как ще протече това в случай без сделка. При подготовката за „сделка без сделка" миналата година беше обсъден специален регламент, който поне трябва да позволи транспортирането на основни лекарства през новата граница. Освен това правителството на Обединеното кралство поиска от фармацевтичната си индустрия да запази запасите за поне 6 седмици.
Възможни са проблеми с пътуванията и защитата на данните.
Великобритания не е член на Шенгенското споразумение, така че е необходимо да имате паспорт или лична карта при влизане в страната. Ако няма споразумение, трябва да се реши как да се разглеждат туристическите пътувания - например дали ще се издават ограничени във времето туристически визи.
Във Великобритания шофьорската книжка на ЕС вече няма да бъде валидна в случай на Брекзит без сделка. На пътниците се препоръчва да получат международна шофьорска книжка своевременно. Призната е и във Великобритания.
Как да се справим с данните и как да ги защитим? Тази област, която досега е получила малко обществено внимание, би могла да има най-голямо въздействие, тъй като се отнася до потока от данни между страните членки на ЕС, например при пазаруване или онлайн банкиране. Този обмен на данни досега е бил законно възможен само на сървъри в рамките на ЕС.
Времето изтича. Защото дори ако преговарящите партньори постигнат споразумение бързо, Европейският парламент и всички национални парламенти ще трябва да одобрят споразумението тази година, за да може то да влезе в сила на 1 януари следващата година.
Още по темата във
facebook