Чували ли сте за SPAC? Той е най-новият любим финансов инструмент

Чували ли сте за SPAC? Той е най-новият любим финансов инструмент Снимка: pixabay.com

Наричат ​​ги още компании черупки, зомби фондове или компании с празни чекове.

Повечето хора, които купуват акции, биха искали да имат предварително яснота с какъв бизнес се захващат. Тази година обаче тенденцията е да вървим със завързани очи.

Това е идеята зад специфичен тип компания, която навлезе на сцената на технологичното инвестиране, въпреки че идва с неприлично име: компания за придобиване със специално предназначение или SPAC. SPAC е бизнес без твърди активи или продажби - но с много пари за придобиване на друга компания или компании, които ще бъдат посочени по-късно, след като инвеститорите вече са заделили милиони долари.

Нирон Стабински, управляващ директор в Credit Suisse, се справи с първия си SPAC през 2005 г., когато те бяха редки и се разглеждаха като места за проблемни активи.

По това време това беше абсолютно дума от четири букви", каза той.

 Тази година има 101 нови SPAC, според изчисленията на SPACInsider до сряда, спрямо 59 през цялата 2019 г. Bloomberg News тази седмица го обяви за „лудост“.

Арената на компанията Shell привлича големи имена: фондовете, изглежда, имат предимство, когато се ръководят от хора с връзки или големи личности, които могат да убедят другите да се разделят с пари, базирани отчасти на доверие.

Като Chamath Palihapitiya, служител на Facebook и бивш изпълнителен директор, който сега е рисков капиталист, както и чест телевизионен коментатор и ръководител на Social Capital Hedosophia, чадър за четири отделни компании. Миналата година той открадна аудиторията на компанията за космически туризъм Virgin Galactic на Ричард Брансън чрез SPAC.

Други известни личности, които инвестират във водещи компании, са: бившият председател на парламента Пол Райън, мениджърът на хедж фондовете „Бил Акман", основателят на LinkedIn Рийд Хофман и бившият изпълнителен директор на Oakland, бившият икономически съветник на президента Доналд Тръмп и бившият главен оперативен директор на Goldman Sachs.

А за инвеститорите, които са готови да поемат риска или могат да спечелят ранен достъп, закупуването на парче SPAC представлява хазарт, който би могъл да им донесе ценен дял от бързо развиващ се стартъп. Компаниите черупки могат да се въртят бързо или ако не се получи добра сделка, участниците могат да осребрят парите си.

Стабински казва, че интересът се захранва от самия себе си като „добродетелен цикъл“: по-известни инвеститори стартират черупкови компании, които привличат по-горещи стартиращи компании, които привличат повече инвеститори, и т.н.

 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: