Световните и руските тенденции на пазара на мобилните приложения

Световните и руските тенденции на пазара на мобилните приложения Снимка: piqsels.com

Коронавирусната пандемия силно повлия на използването на мобилните приложения. Оставайки вкъщи, хората преминаха към решаване на ежедневните задачи чрез смартфоните си. Много категории приложения – за „образование", „електронна търговия", „здраве и фитнес", „социални мрежи" и „стрийминг услуги" увеличиха аудиторията си. На онлайн конференцията на Google Think Apps Live 2020 за тенденциите в мобилните приложения разказа Александра Горовая -мениджър по развитие на ключови клиенти на AppsFlyer.

Поради пандемията за голяма част от хората по света мобилните услуги станаха по-важни от всякога. Те им позволяват да поддържат връзка с близките, да контролират състоянието си, да останат социално активни и да пазаруват или да поръчат храна за вкъщи. Развитието на пазара на мобилни приложения спомогна да се преодолее трудната ситуация.

Компанията AppsFlyer ежемесечно обработва данни за повече от един трилион събития в мобилните приложения. Като лидери на пазара за мобилна атрибуция (термин, обозначаващ механизма за обяснение на причините за поведение на друг човек) и маркетингови анализи, специалистите на компанията могат да анализират въздействието на пандемията върху пазарите по целия свят по повече от 20 вертикали. За около четири месеца от кризата компанията е проучила повече от 4,8 милиарда сесии в предварително инсталирани приложения, 2,8 милиарда сесии в платени приложения и 1,4 трилиона сесии, регистрирани чрез платформата AppsFlyer.

Приложенията, които помогнаха на хората в периода на самоизолация, могат да бъдат разделени на три категории:

„Развлечения" – това са приложения за разсейване и запълване на свободното време;

„Връзка" - приложения за комуникация;

„Необходимост" - приложения, чрез които може да се получат важни услуги.

Тенденции в развлекателните приложения

В сегмента на музикалните и стрийминг услугите също има тенденция за поглъщане на трафика на предварително инсталираните приложения за сметка на нарастване на инвестициите в платени канали. Но тук всичко завърши добре - до началото на май приходите от такива приложения се увеличиха с 55%. Руските медийни стрийминг услуги избегнаха това. Както платеният, така и безплатният трафик уверено нараснаха през март и април, а така също се увеличиха приходите и броят на сесиите. Това стана преди въвеждането на режима на самоизолация в Русия, което означава, че хората още тогава вече са си оставали вкъщи, наблюдавайки развитието на кризата в други страни.

Тенденции в приложенията за комуникация

Популярността на комуникационните приложения се увеличи с ръста на заболеваемостта от COVID-19. Например в Бразилия седмичното увеличение на броя на сесиите в края на май е с 95% по-високо, отколкото преди кризата. В САЩ също имаше подобна ситуация: хората започнаха да използват приложенията за комуникация с 28%  по-често, отколкото преди пандемията, но когато заболеваемостта достигна до платото, тези показатели се стабилизираха.

Друга важна група от приложенията за комуникация са образователните. Те осигуряват връзката между учители и ученици. Графиката по-долу илюстрира ситуацията на пазара на образователни приложения в Северна Америка. Когато заболеваемостта достигна до платото, част от училищата и университетите възобновиха работата си и приходите от такива услуги започнаха да намаляват.

На руския пазар приходите от мобилните приложения в сферата на образованието също нараснаха успоредно с кризата, но това нарастване не бе толкова рязко. От друга страна, броят на заболелите в Русия също се увеличаваше по-плавно.

Тенденции в приложенията с необходими услуги

От началото на въвеждането на коронавирусните ограничения приходите от приложенията за онлайн доставка на хранителни стоки от супермаркетите са се увеличили с 56%. Приложенията от категорията „Здраве и фитнес" също са претърпели бум през последните няколко месеца.

Не става въпрос само за физическото, но и за психологическото здраве: по време на изолацията бяха популярни както програмите за домашни тренировки, така и приложенията за медитация.

Във Великобритания нарастването на популярността им по време съвпадна с въвеждането на ограниченията. Предварително инсталираните и платените приложения, броят на сесиите - всички показатели значително се подобриха. След като режимът на самоизолация бе премахнат, ръстът вече се забавя, но числата все още надвишават предкризисните.

Какво следва по-нататък?

Кризата от 2020 г. не може да се нарече само икономическа - тя определя и други фактори, които оказват влияние върху поведението на потребителите. Има вероятност социалното дистанциране да повлияе на популярността на много приложения: например да предизвика ръст на приходите от услуги за доставка на храна или онлайн пазаруване.

В ситуацията с коронавируса има обща несигурност, която може да бъде двигател на промяната. Хората, които преди това пазаруваха само в офлайн магазините и избягваха пазаруването чрез интернет, в режима на самоизолация откриха за себе си удобството на мобилното пазаруване.

Дали тези потребители ще останат лоялни към приложенията, които са започнали да използват - въпросът остава отворен. Но има вероятност те да са успели да оценят удобството от използването на смартфоните за достъп до различни услуги.

Да се предскаже как коронавирусът ще повлияе на пазара на приложения в дългосрочна перспектива е невъзможно. Но кризата вече увеличи използването на мобилните услуги във всички категории. Разработчиците на такива приложения могат само да се гордеят, че тяхната работа помогна на милиони хора от цял свят да преодолеят трудностите на самоизолацията.

 

 

 

 

 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: