Kак разработчиците на приложения манипулират настроението ви, за да повишат рейтингите си

Kак разработчиците на приложения манипулират настроението ви, за да повишат рейтингите си Снимка: OrissaPOST

Оценяването на приложение за iPhone отнема само секунда, може би две. „Харесва ли ви Skype?“ ще се появи и ще щракнете върху 1-5 звезден рейтинг. Милиони хора откликват на тези молби, без да обмислят мимолетната си прищявка.

Зад кулисите обаче цяла индустрия е прекарала безброй часове и редове код, за да създаде този момент. Подканата, привидно случайна, може да бъде организирана, за да удари вашия eкран само в моменти, когато e най-вероятно да оставите пет звезди.


Приложенията за игри ще поискат рейтинг веднага след като постигнете висок резултат. Банковите приложения ще попитат, когато разберат, че е ден на плащане; хазартните приложения ще подканят потребителите, след като им бъде раздадена перфектната ръка за Блекджек. Спортното приложение ще даде тласък само когато екипът на потребителя печели.


Алгоритмите, които се използват, са много тихи“, казва Сауд Халифа, главен изпълнителен директор на Fakespot, услуга, която анализира автентичността на отзивите в мрежата. „Те могат да ви таргетират, когато сте в еуфория, когато имате много допамин. Те могат да използват машинно обучение, за да определят кога потребителят ще бъде по-склонен да оставя положителни отзиви."


И обратно, разработчиците знаят кога да не питат: приложение за новини няма да изисква отзиви от някой, който чете история за смъртта и унищожението. Човекът, който продължава да греши паролата си, със сигурност няма да бъде попитан. Това помага да се предотврати получаването на публични отрицателни резултати, като се повишава общата средна стойност.


Подобни тактики - скрити от обществеността, но открита тайна сред разработчиците - предизвикаха инфлация на рейтингите и станаха толкова разпространени, че „сред големите предприятия е трудно да се намерят такива, които не правят това“, казва Брайън Левин, вицепрезидент за стратегия и анализ в Mobiquity, консултантска компания.


Милиони компании използват някакъв вид мобилно приложение, за да достигнат до близо 1 милиард потребители на Apple. Търговията в App Store нарасна до над 500 млрд. долара миналата година - повече от брутния вътрешен продукт на повечето държави.


Конкуренцията между приложенията е интензивна, така че получаването на висок резултат е от решаващо значение. Apptentive, група за управление на репутацията, нарича рейтингите „жизнената сила на света на мобилните приложения“. Неговите изследвания показват, че прескачането от две звезди на три звезди може да увеличи изтеглянията с 306%, докато скокът от три звезди на четири осигурява 92% тласък. Gummicube, която помага на компаниите за оптимизация на App Store, казва, че четири пети от потребителите не се доверяват на приложение с рейтинг под 4 звезди.


Задействането за тази инфлация беше на пръв поглед безобидната актуализация на Apple за повишаване на ангажираността на потребителите през септември 2017 г. Потребителите вече не трябваше да отиват активно в App Store, за да оценят приложение - система, която често привличаше само разочаровани потребители.


Вместо това, с въвеждането на iOS 11, Apple предостави на разработчиците възможността да предлагат „подкани в приложението“. Целта на тези подкани беше, че те генерираха участие и може би преодоляха „пристрастието на отговорилите“, които даваха платформа за негативни гласове. Насочването към по-широк кръг от хора имаше за цел да увеличи точността.


В един смисъл това беше голям успех. Средното приложение премина от 19 000 оценки през 2017 г. до над 100 000 през 2019 г., според Apptentive. Но начинът, по който Apple е проектирала системата, е позволил на разработчиците да използват множество вратички и да насочат потребителите към завишаване на рейтинга им, казват критиците.


Като позволяват на разработчиците да поискат подкана в приложението по време на техния избор, разработчиците могат да постигнат „примерни пристрастия“, като се обръщат към феновете си и избягват да искат от потребителите, считани за риск. Ако подканят потребителите с положителна нотка - например „поздравления за постигането на висок резултат!“ - и ги помолят за оценка веднага след това, шансовете за оценка от пет звезди се подобряват. Разработчиците все още могат да „подготвят“ потребителите, като променят въпроса.


Това, което правят, е да наклонят везните в своя полза в публичен рейтинг“, казва Роб Марки, консултант в Bain & Company и съ-създател на Net Promoter Score, показател, който помага на компаниите да измерват, управляват и подобряват лоялността на клиентите. „Тъй като компаниите стават все по-добри в манипулирането на резултатите, самите рейтингови системи стават все по-малко полезни за потребителите.“


Apple се опита да попречи на разработчиците да подтикват потребителите да дават по-висока оценка и заплашва да забрани разработчиците, които нарушават правилата. В отговор на въпроси на Financial Times, Apple казва, че е премахнал приложения от App Store и разработчици от програмата си за разработчици на Apple за нарушаване на правилата му.


Нашите указания за преглед на App Store ясно показват, че всеки разработчик, който се опитва да измами системата, например чрез манипулиране на рейтинги или как приложението им се показва в резултатите от търсенето, може да рискува приложението му да бъде свалено и да бъде премахнат от програмата за разработчици“, добавя Apple.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: