Леко оживление на борсите

Леко оживление на борсите Снимка: business.inquirer.net

Финанси и бизнес реагират на изявлението на Доналд Тръмп, че не планира промяна на обявените от него митнически тарифи

След няколко дни загуби днес борсите реагираха положително на намеренията на Китай да противодейства на митническата политика на САЩ. Японският Nikkei 225 отбеляза ръст от 6%. При по-добри курсове започа търговията в Южна Корея и Австралия. Европейските борси последваха тенденцията, като британският FTSE 100 се повиши с 1%, френският Cac 40 с 1.8%, германският Dax и общоевропейският European Stoxx 600 с 1.3%.

Доналд Тръмп не отчете реакциите на борсите и предупреди Пекин да отмени още днес планираното реципрочно мито от 34% върху американски стоки. Ако това не се случи, американският президент заплаши с допълнителни 50% мито, което би формирало 104% обща митническа ставка за определени китайски стоки. Пекин нарече заплахата „изнудване” и обеща „контрамерки”.

Американският конгресмен републиканец Пийт Сешънс каза пред BBC, че хората в неговия щат Тексас не харесват допълнителнте мита, но „вярват, че това е тактика за преговории добър инструмент при сключване на сделки. 

Вчера Европейската комисия опипа почвата за преговори, като предложи на САЩ взаимно намаляване на митата за внос на индустриални стоки, включително нулеви мита за автомобили, химикали, фармацевтични продукти, промишлено оборудване и др. Практически Тръмп отхвърли преложението, поставяйки като условие ЕС да закупи от САЩ "енергоносители" на стойност $ 360 милиарда.

На този фон фючърсите на златото се повишиха с 1,8% до $3 028,00 за унция, докато спот цената нарасна с 0,1% до $3 012,76 за унция.

Китайският юан (CNY) падна до най-ниското си ниво спрямо долара от септември 2023 г., като $ 1 днес се разменяше за 7,32100CNY. Британската лира си върна известни позиции, оформяйки стойност от $ 1.27 при $ 1.31 вчера. Еврото отбеляза лек спад (-0,069%) и днес € 1 се търгува за $ 1.0923.

При 25% мито за внос на автомобили, Volkswagen Group временно спря доставките в САЩ на своите марки Audi и Jaguar. Компанията има резерв от около 37 000 коли в САЩ, т.е., достатъчно, за да посрещне продажбите през следващите два месеца. Audi няма производствени мощности в САЩ, а сглобява в Мексико Audi Q5 - най-популярния модел на американския пазар. Според Automotive News доставките на Audi са замразени „до второ нареждане“.

За един месец спря доставките си в САЩ и британският автомобилопроизводител Jaguar Land Rover (JLR). От компанията обявиха, че разработват „средносрочни и дългосрочни планове“, но без да съкращават персонал.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: