Тръмп продължава търговската война

Тръмп продължава търговската война Снимка: carscoops.com

Вчера президентът на САЩ обяви 25% мито върху вноса на автомобили и авточасти в САЩ

За автомобили мярката ще влезе в сила от 2 април, т.е, на същата дата, от която ще се задействат и реципрочните мита спрямо САЩ, обявени вече от много други стрени, включително ЕС, отбелязва ВВС. Новите американски мита върху вноса на авточасти се очаква от май. Обявявайки решението си, Тръмп заяви, че „очаква огромен растеж” за автомобилната индустрия в САЩ и обеща стимули за инвеститори, които създават работни места в сектора. 

Икономически анализатори обаче предвиждат поне временно намаляване на производството на автомобили в САЩ, увеличаване на цените за потребителите и обтягане на отношенията със страните партньори. 

Отчитайки, че по-високите мита повишават разходите за бизнеса, пазарният анализатор Anderson Economic Group изчислява, че с въведените 25% мита цената на една кола в САЩ може да се повиши с $ 4 000 до $ 10 000 (в зависимост от модела), само заради обмитяването на частите, произведени в Мексико и Канада.

Миналата година САЩ са внесли приблизително 8 милиона коли за около $ 240 милиарда. Най-големият чуждестранен доставчик на превозни средства в САЩ е Мексико, следван от Южна Корея, Япония, Канада и Германия – търговска верига, която мерките на Тръмп вероятно ще разклатят. 

Новите мита засягат и редица американски автомобилопроизводители, които имат производства в Мексико и Канада - резултат от дългогодишното споразумение за свободна търговия между трите страни. 

След оповестяването на новите мита вчера акциите на General Motors паднаха с приблизително 3%. Тенденцията засегна и други автомобилопроизводители, включително Ford. Акциите на японски им колеги, в т. ч.  Toyota, Nissan и Honda също отбелязаха спад в началото на днешната търговия в Токио.

Новият премиер на Канада Марк Карни нарече решението на Тръмп "директна атака" срещу неговата страна и нейната автомобилна индустрия. Министър-председателят на Япония Шигеру Ишиба заяви, че правителството му разглежда всички опции за противодействие.

Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен повтори, че митата са лоши за бизнеса и още по-лоши за потребителите както в ЕС, така и в САЩ и обяви, че блокът ще обмисли своите мерки.

Обединеното кралство продължава да преговаря с администрацията на Белия дом, надявайки се да постигне търговско споразумение преди 2 април. 

Миналата година британският производител Jaguar Land Rover, дъщерно дружество на индийската Tata Motors, е продал в САЩ 116 294 автомобила, т.е., повече от продажбите му в Обединеното кралство и Китай, взети заедно. Проблеми очаква и индийската Eicher Motors, компанията-майка на Royal Enfield, производител на 650-кубикови мотоциклети с отличен пазар в САЩ.

Междувременно вчера Тръмп заплаши с „далеч по-големи” мита, ако ЕС и Канада обединят търговската си политика с цел „да навредят” на американската икономика. 

Американският президент не пропусна и да се похвали, че „митата работят много силно”, посочвайки за пример южнокорейския автомобилен гигант Hyundai, който обяви, че ще инвестира $ 21 милиарда в строителството на завод за стомана в южния американски щат Луизиана.

На този фон се появи опция и за други „печеливши”. Тръмп обяви, че би обмислил намаляване на митата за Китай, ако това улесни продажбата на TikTok на некитайски купувач. Известна полза би имала и страната на купувача, за която Тръмп би отложил за известно време въвеждането на новите мита. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: