„Народът срещу Мъск” действа в Обединеното кралство

„Народът срещу Мъск” действа в Обединеното кралство Снимка: electrek.co

Активистката група обобщава настроенията на граждани и собственици на електромобили Tesla в Европа, разгневени от поведението на милиардера

Майк Шведе – предприемач и дигитален стратег в Швейцария, 15 години се е чувствал горд зад волана на своя Tesla Roadster. Днес обаче „блясъкът” да карате Tesla започна да се губи, казва той пред The Guardian. Според него, Мъск сам е предизвикал това, превръщайки се от от борец срещу климатичната криза в „дясна ръка” на Тръмп, за когото изменението на климата е измама. 

За Майк Шведе чашата е преляла след очевидно нацистките знаци в поведението на Мъск. „Не изпитах нищо друго освен пълно отвращение. И вече не ми беше приятно да седя в моята Tesla“, казва швейцарецът.

Шведе се опитал да продаде електромобила си, само за да установи, че след пробега от 60 000 мили, неговата Tesla почти няма стойност. Но Шведе има отговор,  стартирайки в Швейцария европейска кампания - на всеки километър, изминат с Tesla, собствениците им да даряват по € 0.10 на благотворителни организации, противопоставящи се на крайнодясната политика. „На Мъск няма да му хареса моето лично отмъщение”, казва Шведе. 

За Патрик Шнайдер, германски собственик на Tesla, пределът на недоволството му се сринал, когато непознат в бензиностанция го нарекъл „Тръмпист”. И без друго недоволен от дългосрочния лизинг за електромобила си, Шнайдер решил да отмъсти – пуснал е в производство „Стикери срещу Илон” – малък бизнес, който подхранва чувството му за справедливост с послания като „Купих това, преди Илон да полудее“ или „Илон е гадняр“.

За чест на изобретателния Шнайдер, днес той продава около 2000 стикера на ден, а поръчки валят от целия свят, включително Австралия и Южна Корея – при това без никаква реклама, а само чрез популяризирането на акцията сред шофьорското братство.

В Полша министърът на туризма Славомир Нитрас призова гражданите да бойкотират Tesla, след като Мъск се появи на митинга на крайнодясната „Алтернатива за Германия” (AfD). „Никой нормален поляк не трябва да си купува Tesla. Необходим е сериозен и силен отговор, включително потребителски бойкот“, заяви министърът пред полската телевизия Tok FM.

От автомобилите Tesla се отказаха германската верига аптеки Rossmann и германската енергийна компания LichtBlick, обявявайки, че „дърпат щепсела”на колите от марката в своите автопаркове. Подкрепи ги групата за кампании Led by Donkeys от Обединеното кралство, като прожектира върху фасадата на гигафабриката Tesla до Берлин Мъск в нацистка поза. „Най-богатият човек в света насърчава крайната десница в Европа. Не си купувайте Tesla“, написа в социалните медии групата, която вече работи с германския Център за красота в политиката.

В Лондон активисти започнаха рекламна кампания на автобусни спирки с постер, гласящ: „Tesla – The Swasticar. Качва от 0 до 1939 г. за 3 секунди“. В същото време групата People vs Elon („Народът срещу Илон”) облепи с подобни надписи стотици коли в британската столица. 

Elon Musk Is A Super Villain - Anti Billionaire" Sticker for Sale by  SSFootball | Redbubble
Колаж - redbubble.com

В Швеция производителят на електромобили Polestar дори откри начин да спечели от масовото недоволство. „Много хора пишат, че не харесват всичко това, така че посъветвах нашия търговски отдел да се насочи към недоволните“, казва пред Bloomberg главният изпълнителен директор. Проучване в Нидерландия показа, че 31% от анкетираните притежатели на Tesla обмислят да ги продадат или вече са го направили. 

Германският анализатор на автомобилния пазар Матиас Шмид предрича „едно от най-големите изпитания за Tesla“ през 2025 г., особено след като за германците „решението на Мъск да подкрепи AfD е потенциално много по-вредно за Германия, отколкото подкрепата му за Тръмп“.

Миналата година Tesla отбеляза спад на продажбите в Германия с 41%. Във вторник от Европейската асоциация на автомобилопроизводителите също потвърдиха, че миналия месец продажбите на нови автомобили Tesla в Европа са намалели почти наполовина. Цифрите накараха анализатори да направят паралел между факта, че клиентите обръщат гръб на марката, докато Мъск нахлува в крайнодясната политика.

В края на миналия месец милиардерът изглеждаше оптимистичен в разговор с инвеститори, намеквайки, че 2025 г. може да е трудна, но 2026 г. ще бъде „епична“ за Tesla. Дали ще се окаже вярно? „Той е като котка с девет живота, но вече май почти ги е изхразходвал, така че е интересно да видим какво ще се случи”, смята Матиас Шмид.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: