Допълнителна техника по гарите ще подсилва мерките за безопасност

Допълнителна техника по гарите ще подсилва мерките за безопасност Снимка: Министерство на тпанспорта и съобщенията

Министър Караджов: Още през февруари ще имам среща с ЕК за евентуална промяна в условията на ПВУ за доставката на нови влакове

Допълнителни блокиращи системи, които не позволяват два влака да бъдат пуснати един срещу друг, ще бъдат инсталирани в 70 гари и районите около тях. Това информира вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов по време на парламентарния контрол днес.

Още на първата си среща с ръководствата на НКЖИ и БДЖ наредих в най-кратък срок да се приложи нов системен подход за контрол, който да се задейства при вероятност от човешка грешка. Крайно време е българските граждани да се движат спокойно и превозите на товарите да са безопасни“, заяви вицепремиерът. Той очаква да бъдат предложени два вида мерки – спешни и дългосрочни, които изискват по-сериозно финансиране. Едно от първите действия е забраната да се преминава на червен сигнал.

„Има 21 гари в страната с индустриални клонове, които дават възможност за нерегламентирано излизане на влаковете по основната жп мрежа, какъвто беше случаят в Кремиковци“, каза министър Караджов. Той посочи, че всички те ще бъдат оборудвани с допълнителни технически средства, така че излизането директно от такъв коловоз да бъде невъзможно.

Въвеждат се допълнителни обучения на целия експлоатационен персонал, свързан с безопасността на превозите. „Разпоредил съм нулев толеранс към служителите, нарушаващи правилата по безопасност – при първо нарушение служителят се уволнява. Досега 8 служители са освободени. Става дума за инциденти без сериозни последици, но това е ясен сигнал, че и най-безобидната грешка ще бъде санкционирана най-строго“, бе категоричен вицепремиерът.

Сред останалите мерки са внедряване на системата за комуникация GSM-R в подвижния състав на превозвачите и инсталиране на GPS система във всеки локомотив, за да има постоянна проследимост.

Своевременно ще се осигуряват основни материали за поддръжката на железопътните трасета в безопасно състояние. Поетапно ще се монтират камери за видеонаблюдение и запис на звук на работните места, в които се проследява движението на влаковете. Забраняват се ремонтни дейности по железопътната инфраструктура при непрекъснато влаково движение, т.е. ако има ремонти, влак по релсите не може да се движи.

Български държавни железници трябва да ограничат нерегламентирания достъп до влаковете, престояващи в гарите. 

На въпрос за състоянието на българските влакове, министърът отговори, че ще положи всички възможни усилия да се обнови подвижният състав. Той допълни, че има уверения от чешкия производител на 25 нови влака, че поръчката  ще бъде изпълнена в срок. „През лятото ще посетя завода, защото там се произвеждат и вагоните за метрото, които се финансират по Оперативната програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“, каза още вицепремиерът. 

Не така стои въпросът с 35-те електрически влака, предвидени в Националния план за възстановяване и устойчивост. Няма обявен дори победител в поръчката, а да се произведат 35 влака за 17 месеца, е невъзможно. Максимумът, който потенциалните изпълнители могат да направят, е да произведат половината влакове, но това е съществено изменение на Плана. Затова съм поискал среща на най-високо ниво с представители на ЕК и се надявам тя да се осъществи още през февруари. Ако бъдем подкрепени за изменение на условията, ще можем да купим нови влакове, защото българските граждани заслужават най-после да имат модерен транспорт“, обобщи вицепремиерът.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: