Доверието на потребителите през януари 2025 г. спада спрямо октомври 2024 г.

Доверието на потребителите през януари 2025 г. спада спрямо октомври 2024 г. Снимка: pixnio.com

Доверието на потребителите за развитието на икономическата ситуация в страната намалява със 7,3 пункта

Общият показател на доверие на потребителите през януари 2025 г. спада със 7,3 пункта спрямо октомври 2024 г. (от -12,2% на -19,5%)  (фиг. 1), което се дължи на пониженото доверие сред населението - както в градовете, така и в селата - съответно с 5,2 и 12,6 пункта.

Фиг. 1. Показател на доверие на потребителите

Мненията на потребителите за развитието на общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца, както и прогнозите им за следващите дванадесет месеца, са по-песимистични спрямо предходното наблюдение, в резултат на което балансовите показатели намаляват съответно с 14,4 и 8,4 пункта. По-негативни в сравнение с октомври 2024 г. са и оценките и очакванията им относно промените във финансовото състояние на техните домакинства.

Потребителите продължават да са на мнение, че през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени. Същевременно и инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца се засилват, в резултат на което балансовият показател се покачва с 16,0 пункта.

По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца преобладават прогнозите, че тя ще продължи да се увеличава.

Последната анкета на Националния статистически институт отчита лек спад на общата оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, като и намеренията на потребителите да извършват такива разходи през следващите дванадесет месеца са по-неблагоприятни.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: