И сърбите се включиха в бойкота на големите търговски вериги
- Актуално
- Текст:
Асоциацията за защита на потребителите „Ефектива” призова сръбските граждани да бойкотират пет големи търговски вериги супермаркети - Delhaize, Mercator, Univerexport, DIS и Lidl. Според „Ефектива”, заради инфлацията е нормално цените да се повишат, но не и в параметрите, които супермаркетите си позволяват, отбелязва Euronews.
Инициативата за бойкота тръгна в края на януари, инициирана от хърватската група за правата на потребителите Halo, Inspektore („Здравей, инспекторе”), с едноседмичен бойкот на веригите Eurospin, Lidl и DM. В рамките само на седмица протестните действия обхванаха и останалите страни в Западните Балкани.
Според експерти, движението има потенциала да предизвика ефективен спад в прекомерно надутите цени. Факторите, предопределящи такава възможност, са на първо място продължителността на бойкота, мащабът на колективните действия на потребителите и разбира се, реакцията на търговските вериги.
Същевременно експерти настояват да се направи анализ и евентуално разследване на начините, по които търговците изчисляват цените на стоките по рафтовете на супермаркетите, за да стане ясно къде възниква увеличението, заради което потребителите в една страна плащат значително повече за определен тип продукти, отколкото в други държави.
Специалистите обаче са категорични, че пътят към по-ниските цени е в ръцете на правителствата, тъй като единствено те могат да субсидират основни хранителни стоки, да улеснят навлизането на нови търговци на пазара и да насърчат местните производства, намалявайки зависимостта на гражданите от вносните продукти.
Според хърватската данъчна администрация, бойкотът в Хърватия е довел до 53% спад на продажбите в супермаркетите, в сравнение с предходната седмица.
Още по темата във
facebook