Пол Маккартни: Не позволявайте на изкуствения интелект да ограбва артистите

Пол Маккартни: Не позволявайте на изкуствения интелект да ограбва артистите Снимка: metro.co.uk

Пред BBC бийтълсът протестира срещу възможни промени в британския закон за авторското право, които може да отнемат хляба на музикантите

Британското правителство обмисля преразглеждане на закона, като включи възможността разработчиците на изкуствен интелект (ИИ) да използват авторско съдържание, разпространявано в интернет,за да обучават своите ИИ-модели и на базата на това обучение да създават ново съдържание. 

За да предотвратят това, за авторите са предвиденит. нар. „запазени права”, които им позволяват „просто” да откажат творбите им да се използват като материал за обучение на ИИ. По този начин правителството изглежда смята, че авторите ще имат „истински контрол”  и прозрачност.

Но как би могъл един автор да контролира хилядите доставчици на ИИ, за да успее да забрани на всеки един от тях да използва интелектуалната му собственост?!? И дори това хипотетично да се сметне за възможно – за всяко свое парче ли трябва да упражняват това си „право” авторите? 

Британското правителство признава, че няма такива ефективни механизми за контрол, а критиците на евентуалния закон посочват и абсурдната идея един автор да следи в целия интернет какво се случва с творбите му.

Според Пол Маккартни, законът би лишил текстописци и музиканти от стимула да творят, което би означавало „загуба на креативност”. Големият музикант припомня първите стъпки на „Бийнълс”: „Някога в Ливърпул ние наистина вършехме работата, която обичахме, но това ни позволяваше и да си плащаме сметките”.

Опасенията му са, че новото законодателство би засегнало особено тежко начинаещи автори, чиито ранни творби традиционно се разпространяват чрез интернет, без да са регистрирани и защитени от закона за авторското право. „Появяват се млади момчета и момичета, пишат красива песен…, но не знаят какво да правят с нея и всеки, който поиска, може просто да я присвои”, посочва рисковете сър Пол Маккартни.

В интервюто си той се обръща директно към правителството, призовавайки: „Ние сме хората, вие сте правителството! Вие трябва да ни защитавате. Това ви е работата. Уверете се, че защитавате креативните мислители, креативните творци – или няма да ги имате!”.

Тази седмица Камарата на лордовете ще разгледа предложението в дискусиите по закона да се включат писатели, поети и музиканти. Но според Том Кийл, главен изпълнителен директор на органа за музикална индустрия UK Music, самата идея на закона е пагубна и за авторите, и за музикалната индустрия. Пред ВВС той предупреди правителството, че мярката може да застраши амбициите му за успех и посочи:

„Правителството планира да промени закона за авторското право, за да улесни фирмите за ИИ да използват музиката на артисти, композитори и музикални компании без тяхно разрешение, което е огромен риск за музикалната индустрия и див удар срещу творческия сектор, който внася над £ 120 милиарда годишно в британската икономика”.

Но както сполучливо отбелязва Пол Маккартни, „Истината е, че парите отиват някъде. Някой получава плащане, така че защо да не е човекът, който седна и написа Yesterday?“ И разбира се, той е прав - защото използвайки авторски идеи и модели и създавайки ново съдържание с помощта на обучен с тях ИИ, някой определено ще получи заплащане – но не и авторът на тези идеи и модели.

При това, сър Пол Маккартни не е противник на технологиите. През 2023 г. той и колегата му бийтълс, сър Ринго Стар, използваха ИИ, за да извлекат вокалите от демо-запис с песен на Джон Ленън и да я продуцират. Така двамата живи бийтълси създадоха парчето Now and Then, което се радва на широка популярност като последен опус на „Бийтълс” и е номинирано за „Грами” и Британските музикални награди. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: