Танкери с руски петрол за над $ 3.5 милиарда стоят на дрейф
- Актуално
- Текст:
Според днешен доклад на Международната агенция по енергетика (МАЕ), от обявяването на санкциите на 10 януари до понеделник, 13 януари, котва са хвърлили „най-малко 65 танкера, превозващи руски петрол”.
Пет от тях с около 4 милиона барела са спрели край бреговете на китайската провинция Шандонг, където са много от независимите рафинерии, основни купувачи на руските сортове далекоизточен нефт, пише Bloomberg. Други седем дрейфуват край Сингапур, а десетки - край руските брегове на Балтика и в Далечния изток.
В морето чакат количества петрол, приблизително колкото износа на Русия за около 20 дни, т.е. около 53 милиона барела. Санкците на САЩ предвиждат два месеца толеранс, за да се осъществят започнатите доставки, но не всички купувачи са готови да ги приемат, опасявайки се от вторични санкции.
По изчисления на Lloyd’s List Intelligence, сенчестият флот, транспортиращ руски петрол, е разполагал с около 670 кораба – преди санкциите на САЩ да спрат последните 65 от тях.
Китай спря да приема руски доставки, но китайските компании търсят решения, съобщава Bloomberg, Междувеменно един от най-големите пристанищни оператори в Китай, Shandong Port Group, още преди последните санкции обяви, че ще спре да приема кораби с руски петрол от 6 януари. Индия ще се възползва от двумесечния толеранс, който изтича на 12 март.
Обект на новите санкции е и „официалният” морски превозвач „Совкомфлот”, най-голямата руска корабна компания. Съдовете ѝ под ограничение са общо 69, в т.ч. 54 петролни танкера и 4 танкера за втечнен природен газ. От „Совкомфлот” съобщиха, че мерките създават „допълнителни оперативни затруднения”, но отричат корабите им да изпълняват „сенчести” курсове.
Проблемите пред руската нефтена и газова индустрия не са малко. „Газпром” се кани да освободи около 40% от служителите си в управлението, докато „Лукойл” се бори с пожар, възникнал в ранните часове на тази сутрин в рафинерия на компанията във Волгоград.
Още по темата във
facebook