Може ли китайският Comac да измести Airbus и Boeing
- Икономика
- Текст:
Като първи местен производител на авиотехника, Comac разширява пазарите си в Югоизточна Азия, така че вероятно ще се насочи и на запад. Ако успее да навлезе в глобалния авиационен пазар, Comac може да се превърне в конкуренция на големи и утвърдени авиационни играчи като Airbus и Boeing, пише Financial Times.
След пандемията въздушните пътувания се увеличиха, стимулирани от по-евтини тарифи и повече оферти за популярни дестинации. Анализатори очакват до края на десетилетието авиационният пазар да нарасне с около € 50 милиарда, достигайки почти € 384 милиарда. Може ли действително китайският Comac да се вмести в този разрастващ се пазарен сектор, отнемайки от дяловете на Boeing и Airbus? Зависи от много фактори.
За начало, в момента Comac произвежда един самолет C919 на месец, с перспективата до 2040 г. месечната му продукция да достигне 11 самолета. За сравнение, настоящото производство на Boeing е 38 самолета 737 MAX месечно, като плановете са до 2027 г. броят им да се утрои. Airbus също обяви, че планира през 2027 г. да произвежда около 75 броя A320 на месец.
Китайското правителсто обаче инвестира сериозно в Comac – както в производството на С919, така и в разработката на широкофюзелажния С 929. Целта на Пекин е през следващите няколко години да развие технологичната си мощ и да разчита по-малко на чуждестранни самолетопроизводители.
По план експанзията на Comac в Югоизточна Азия трябва да започне още през 2026 г., като преамбюл към навлизането на западните пазари. В същото време, макар че вече лети по вътрешни линии, С 919 все още очаква някои сертификати, без които не може да излезе на международната арена.
Така че основното предизвикателство пред китайския самолетопроизводител е значителният период от време, през което да постигне по-голям производствен капацитет, при качество, съответстващо на международно утвърдените авиационните стандарти, които Boeing и Airbus отдавна покриват.
Поредицата инциденти, производствени проблеми и закъсняващи доставки на Boeing обаче, разколебаха инвеститорите и потребителите, нанасяйки тежък удар върху пазарната стойност на американския производител. Airbus също изпитва подобни трудности, които доведоха до закъснения на някои доставки и дори до анулирането на поръчки.
Така че докато китайският Comac се състезава с времето, за да разшири производството си и да покрие международните авиационни стандарти, очакванията са Boeing и Airbus да използват този период, за да решат проблемите си и на свой ред да дръпнат напред. Бъдещето ще покаже кой ще се справи първи.
Още по темата във
facebook