Монпелие отчита резултатите на една година безплатен обществен транспорт
- Smart Life
- Текст:
Euronews цитира равносметката: от 21 декември 2023 г., когато се въведе безплатната услуга, до същата дата през 2024 г.: пътниците са се увеличили с една трета, т.е., общественият транспорт е бил използван 110 милиона пъти – при 84 милиона през 2019 г.
„Безплатният обществен транспорт означава да предприемем действия за бъдещето на нашите деца и внуци пред предизвикателствата на изменението на климата, като осигурим за всички свободно достъпна мобилност без въглеродни емисии“, се казва в изявление на градската управа.
Монпелие въведе безплатния обществен транспорт постепенно – през 2020 г. само през уикендите, след това – за лица под 18 и над 65 години, и през 2023 г. – за всички, като по този начин стана най-големия европейски град (510 000 души население) с подобна услуга.
За да получат транспортен пропуск за безплатния обществен транспорт, жителите просто трябва да се регистрират с лична карта със снимка и доказателство за адрес в града. Пропускът трябва да се сканира при всяко пътуване, за да може центърът за мобилност да отчита статистическите данни.
Политиците казват, че основна причина за улеснението е било решението им да се включат в борбата с климатичните промени и да намалят замърсяването на въздуха в града. Същевременно обаче според статистиката, безплатният обществен транспорт е намалил годишните разходи на средностатистическото четиричленно семейство с до €1470.
Макар и безплатен за пътниците, градският транспорт обаче все пак трябва да се плаща. Във Франция това се осъществява от три основни източника: приходи от билети, които в Монпелие плащат тези, които не са жители на града, данък на работодателите с най-малко 11 души нает персонал и обществено финансиране от градския бюджет.
Критиците на безплатния обществен транспорт твърдят, че практически разходите се поемат от данъкоплатеца и че това може да обезсърчи инвестициите в обществения транспорт. Монпелие обаче работи по шестгодишен инвестиционен план на стойност € 1 милиард, с които ще се изгради мрежа от велоалеи, ще се развие схемата за споделен транспорт и ще се финансира общественият.
Монпелие действително е най-големият европейски град с безплатен транспорт, но далеч не е първият в Европа. Естонската столица Талин възприе схемата още през 2013 г. Трамваите, автобусите и метрото в Люксембург са безплатни от 2020 г., а в Малта – от 2022 г.
Още по темата във
facebook