Гражданите и бизнесът получават автоматично над 20 услуги от кадастъра

Гражданите и бизнесът получават автоматично над 20 услуги от кадастъра Снимка: pxhere.com

Гражданите и бизнесът получават автоматично над 20 услуги от новата информационна система на кадастъра

Над 20 са електронните услуги, които гражданите, бизнесът и държавните, и общински администрации получават чрез новата кадастрално-административна информационна система на Агенцията по геодезия, картография и кадастър (АГКК). 

Сред тях са скиците за сгради и поземлени  имоти, извлечения от кадастрални карти, извлечения от кадастралния регистър, от зоните на ограничение, схема за самостоятелен обект и др. 

Това стана възможно благодарение на напълно автоматизираните процеси по предоставяне на справки и документи от агенцията, с което драстично се намаляват сроковете за изпълнение на предоставяните услуги. Уеб базираната платформа бе пусната в експлоатация на 16 декември 2024 г. от Информационно обслужване, съвместно с „Мапекс“ АД и „Есри България“ по проект „Развитие на специализираните информационни системи за пространствени данни на АГКК“. 

Чрез новата система, за издаването на скица за недвижим имот (поземлен имот, сграда или самостоятелен обект в сграда) вече се чака само няколко минути, докато преди внедряването й, това отнемаше 3 днипри бърза поръчка. 

Платформата спестява на гражданите и бизнеса и пренасяне на документи от едни институции към други, чакане по опашки, както и значителни разходи. Заявителите могат да получат веднага на личния си профил в системата генерираните им документи и справки от всяко място, по всяко време онлайн, без да се съобразяват с работното време на агенцията.

Платформата разпределя на случаен принцип постъпилите заявления за предоставяне на административни услуги във всички териториални звена на АГКК, независимо от местонахождението на имота, което намалява в пъти времето за изпълнението им. Надградени са процесите по предоставяне на вътрешни електронно-административни услуги между различните държавни и общински органи, което води до намаляването на административната и финансова тежест за гражданите и бизнеса.

В кадастрално-административната информационна система са добавени хронологични данни за имотите, така че да се вижда историята им. Всички скици имат код за достъп и номер, по който може да се провери дали са издадени от агенцията и дали са актуални. За поземлените имоти, които са в близост до Черноморското крайбрежие, се съдържа информация за зони А и Б, в случай че имотите попадат в нея. Добавени са данни за географски наименования и др. Предоставен е достъп до кадастралната карта и регистри в отворен формат, което позволява публичност на данните, достъпност и възможност за повторно използване. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: