Безполезни ли са електромобилите през зимата?

Безполезни ли са електромобилите през зимата? Снимка: topspeed.com

Как да извлечете максимума от своето електрическо возило в студа и можете ли да го адаптирате към зимни условия?

Електрическите превозни средства (EV) стават все по-популярни, но много потенциални купувачи се отказват, заради „зимния” им капацитет, отбелязва Euronews. 

Студените сезони ограничават възможностите на всички автомобили, но електрическите са особено уязвими при ниски температури, тъй като заради специфичния химически състав капацитетът на батериите им пада, намалявайки съответно и пробега на един EV. И ако „разреждането” на батерията се ускорява, то зареждането ѝ може да отнеме повече време. 

Като цяло пробегът на EV може да се скъси с до 30% - 32% при зимни условия. При последните тестове, проведени от норвежката автомобилна федерация (NAF), най-добри резултати при температуриот -2° до -10° са показали китайските HiPhi Z и NIO ET5, изминали с едно зареждане съответно 522 км, (5,9% под обявения капацитет) и 481 км. 

Следват ги южнокорейският Hyundai's IONIQ 6, с пробег от 468 км и i5 на BMW, чийто пробег се е скъсил само с 12,2%. Model 3 на Tesla, Toyota bZ4X, Volvo C40 Recharge и Long Range на Polestar обаче са изминали с около 30% по-малко от обявените километри. Проучване на Recurrent в САЩ допълва картината, отбелязвайки, че Audi e-tron запазва до 80% от пробега си при 0°C, докато Ford F-150 Lightning успява да покрие едва 64%.

Налице е и другата крайност - благодарение на добре проектираните си системи за отопление, Hyundai Kona Electric може дори да надхвърли обявения си номинален диапазон при ниски температури.

Разбира се, не можем да контролираме температурите, но има много начини да сведем до минимум въздействието на ниските температури върху издържливостта на EV. Все пак, на първо място е наличието на гъста мрежа от зарядни станции в региона, в който планирахе да пътувате.

Но и вие можете да предприемете някои мерки. Ако зареждате през нощта, можете да съобразите пътуването си с прогнозата за времето – например, да загреете кабината на автомобила преди път, като използвате външно захраване, а не батерията. Когато вече сте на път, е по-добре да използвате отопляеми седалки и отопляем волан, тъй като се загряват с по-малко енергия, отколкото отоплението на цялото купе. 

Специално предвид зимните условия, си заслужава да изберете EV с термопомпа – или да я поставите допълнително при такава опция. Интелигентната термопомпа на Valeo например, разширява обхвата на EV през зимата с 30%. И накрая, проверявайте редовно гумите си, тъй като всеки дисбаланс в налягането им може да повлияе на ефективността на батерията.

Междувременно, EV-технологията се развива. Новата високоенергийна литиево-йонна батерия на китайския Институт по физико-химия в Далиан работи надеждно при температури до -60°C. По подобен начин електролитна смес с етилацетат и високи концентрации на литиева сол позволява на електромобилите да функционират до -20°C, с потенциална бъдеща работоспособност и при -40°C до -60°C, пише сп. New Scientist. 

По-добро зареждане през зимата предлагат и батериите на основа на силиций на StoreDot, които достигат 80% капацитет при -10°C, запазвайки до 85% от обхвата на EV . Технология за нагряване с електрически импулс позволява на клетката Phoenix на Greater Bay Technology да се зарежда до 80% само за 6 минути при -20°C, без това да скъсява живота на батериите. 

Тези технологични крачки подобряват ефективността и надеждността на електромобилите през цялата година и проправят пътя за по-широкото им навлизане в зоните със студен климат. От своя страна водачите могат да вземат предвид посочените съвети, за да навигират по-уверено със своите на EV и през зимата.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: