Eвропарламентът предупреди за научен шпионаж в европейските университети

Eвропарламентът предупреди за научен шпионаж в европейските университети Снимка: uniacco.com

На пленарна сесия в Страсбург евродепутатите посочиха, че като научни центрове европейските университети често са мишена на чужда намеса от трети неевропейски страни

Парламентаристите признаха, че подобни процеси са „сляпо петно” в европейските политики, отчитайки, че освен откровени шпионски действия, в европейските висши учебни заведения се наблюдава и засилено чуждо влияние под формата на финансиране на широк спектър научно-изследователски програми. По този начин трети страни извън Европа се възползват от трансфера на технологии и влияят на научния дебат. 

От парламентарната група „Социалисти и демократи” (S&D) напомниха, че Китай често финансира европейски учени в стратегически области като изкуствен интелект, квантови технологии, космически изследвания и биотехнологии. Заедно с това, големите групи китайски студенти и докторанти в Европа са задължени от китайското разузнаване да споделят знанията си с представители на китайското правителство.

Според групата на Зелените в Европарламента, основен източник на чуждестранната намеса в европейските академични среди са Китай и Русия. Депутатите призоваха: „Докато приветстваме студенти с връзки с тези нации в нашите университети, не трябва да бъдем наивни и да предоставяме лесен достъп до авангардни технологии на всички. Да бъдем бдителни, без да изпадаме в параноя".

Привеждайки много примери за влияние – основно от Китай, Русия и Иран, евродепутатите препоръчаха на университетите по-тясно сътрудничество с европейските разузнавателни структури и възложиха на Европейската комисия да разработи спешни мерки за засилване на контрола и прозрачността във финансирането на научните изследвания, и съответно – увеличаване на европейското финансиране във висшето образование. 

Заедно с това и въпреки констатираните проблеми, евродепутатите подчертаха, че прилагайки мерки срещу безконтролното споделяне на научни постижения, е особено важно да се гарантира академичната свобода, откритостта и автономията на висшите учебни заведения. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: