Летящи таксита в Европа? Отлага се!
- Производства
- Текст:
Вместо това, германският Volocopter, чийто електрически двуместен VoloCity трабваше да превозва пътници из френската столица, се ограничи с демонстрационни полети и се концентрира върху много по-сериозен проблем – да набере нови инвеститори, за да не потъне.
Преговорите за правителствен заем от €100 милиона се провалиха, за да отстъпят място на китайската Geely - „спасител”, който иска 85% от Volocopter срещу $ 95 милиона, пише Bloomberg. Логично е да се предположи, че бъдещото производство ще се премести в Китай.
Volocopter е една от десетките компании по света, които разработват малки електрически самолети с вертикално излитане и кацане (еVTOL) - машини с гъвкавостта на хеликоптер, но без разходи за гориво и без вредни емисии и шум. Но изчерпването на досегашните вложения, регулаторните ограничения и евентуалното изграждане на скъпи производствени мощности, накараха много инвеститори „да се спасят”.
Една от най-известните жертви е германската компания, производител на еVTOL-а Lilium. Самолетът се представи в умален модел с дистанционно управление, а компанията твърдеше, че има меморандуми за поръчки на 780 машини. Първият прототип в реални размери се очакваше през 2025 г.
От компанията казаха пред ВВС, че проектът им „гори пари”, но вече е събрал € 1.5 милиарда. Парите обаче свършиха. Без държавни гаранции за евентуален заем на € 100 милиона от Германската банка за развитие KfW, от началото на този месец основните дейности по Lilium са в производство по несъстоятелност, а акциите на производителите бяха изтеглени от Nasdaq.
Vertical Aerospace, известният британски играч на пазара на eVTOL твърдеше, че негоият VX4 ще бъде "100 пъти" по-безопасен и по-тих от хеликоптер, срещу 20% от цената. Но през август 2023 г. дистанционно пилотиран прототип се разби при тест, след като перката на витлото му падна. През май тази година Vertical Aerospace загуби и ключовия си партньор Rolls Royce. Финансовата картина отново не е розова - към септември Vertical Aerospace обявиха, че разполагат с $ 57,4 милиона, но 2025 г. изжглежда ще погълне двойно повече, така че и в този случай се говори за нов инвеститор, този път от САЩ.
На този турбулентен фон един европейски проект тихо върви напред, казва експерт от аерокосмическата консултантска компания Leeham. Става дума за четириместният CityAirbus NextGen, а в Airbus парите не са проблем. За надеждни проекти съобщават и компаниите от САЩ Joby и Archer.
Но пред всички, които продължават, стои следващото предизвикателсто – ще бъде ли печеливш пазарът на еVTOL? Първите маршрути трябва да обслужват линии от градските центрове до летищата, но ще направят ли пари, след като към предполагаемите високи възнаграждения за пилотите се прибавя и смяна на батериите няколко пъти годишно. Огромни разходи и сериозна несигурност, за да се роди двойникът на въздушната Tesla, казват експерти.
Още по темата във
facebook