Напълно електрически ферибот започна да вози пътници в Дания
- Важно от "Власт"
- Източник: Euronews
- Автор:
„Зелената сделка“, стартирана от председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен през декември 2019 г., постави за цел до 2050 г. да постигне своите цели, като включва някои радикални и иновативни проекти. По-малко отпадъци, по-здравословна храна с по-малко пестициди и торове, по-добри алтернативи на обществения транспорт и по-чиста енергия са само част от предложените планове.
За да се постигне неутралност на климата, ЕС трябва да декарбонизира енергийния сектор и да помогне на индустрията да бъде по-иновативна и да се превърне в глобален зелени лидер. Обновяването на сгради също е сред приоритетите за намаляване на потреблението на енергия, а ЕС планира да въведе по-чисти, по-евтини и здравословни форми на транспорт.
Проектът за електронни фериботи ще предостави решаващи експлоатационни данни, данни за безопасността, ще помогне за определянето на стандарти не само за Европа, но и за света. Това е пример за това как транспортът и мобилността могат да се променят бързо.
Една от историите за успеха е изцяло електрически ферибот, който може да трансформира морския трафик. 750-тонният Ellen покрива до 22 морски мили и свързва два датски острова. В родното си пристанище на датския остров Шрьо Елен зарежда батериите си и качва пътници. Веднъж зареден, корабът заминава за едно от петте си ежедневни пътувания до съседния остров.
Този проект беше съфинансиран от Европейския съюз в сътрудничество с островитяни, които искат да постигнат въглероден неутралитет. Координаторът на проекта E-Ferry, Трин Хайнемен, вярва, че това е добър пример за цяла Европа. „Ние сме напълно електрически, така че на борда изобщо няма гориво, което да зарежда нещо на кораба“, казва тя. Хайнеман обяснява, че кораб като Ellen е изправен пред същите предизвикателства като електрическите автомобили, когато става въпрос за разстоянията, които може да измине, но не вижда това като основен проблем.
Понастоящем фериботите са най-големите замърсители на острова, но Ellen ще спести 2000 тона емисии на въглероден диоксид годишно с четирите си тихи двигателя и 56 тона литиево-йонни батерии, произвеждащи до 4,3 мегаватчаса и без изискване за резервен генератор, работещ с масло. Горе има всички удобства на класически ферибот и не само. Няма шум и мирис, което осигурява тихо пресичане на пътниците.
И екипажът бързо се запозна с новата технология. „Навигацията е подобна - казва капитан Томас Ларсън. - Единствената разлика е, че имаме още два екрана със системата за управление на мощността, докато на обикновения ферибот просто разполагате с манометъра. Всъщност електрическите двигатели са по-мощни, защото имаме пълен въртящ момент веднага отдолу, така че това е доста приятно. Почти можете да го карате като скоростна лодка!"
Още по темата във
facebook