От днес са в сила новите мита върху китайските електромобили
- Актуално
- Текст:
Стъпката слага край на разследването, което започна преди година, заради съмнението, че китайските производители на електромобили (EV) ползват щедри държавни субсидии и съответно поддържат нереално (и некоректно) ниски пазарни цени, подбивайки продажбите на европейските марки EV.
В резултат на тази ситуация продажбите на китайски марки EV в Европа се увеличиха с изключителни темпове: според оценките на ЕК, пазарният им дял е скочил от 1,9% през 2020 г. на 14,1% през второто тримесечие на 2024 г.
От ЕК казват, че решението за по-високите митнически тарифи е в защита на „справедливите пазарни практики” и ще подпомогне „европейската индустриална база”. Новите тарифи ще останат в сила през следващите пет години.
Ето новите митнически ставки за различните марки електромобили, произвеждани в Китай: Tesla - 7,8%, BYD - 17%, Geely - 18,8%, SAIC - 35,3%. Други китайски марки, съдействали в разследването, ще се облагат с 20,7% мито, а такива, които не са съдействали – с 35.3%.
Според експерти, високите цени на енергията, слабото потребителско търсене и особено нелоялната конкуренция вече са „ясна и непосредствена заплаха” за европейските производители на EV. Новото обмитяване на китайските електровозила ще подкрепи усилията им да избегнат тежки загуби и да задържат добър пазарен дял.
Очаква се мярката да стимулира развитието на европейското автомобилостроене в преминаването му към производство на електрически превозни средства, както и да предотврати затварянето на производствени единици и загубата на хиляди работни места.
Въпреки въвеждането на митата, Брюксел твърди, че заедно с Пекин ще продължи да търси приложимо решение, съвместимо с правилата на Световната търговска организация (СТО).
Китай осъжда както разследването на ЕК, така и новите митнически тарифи, заплашвайки с ответни мерки срещу европейските млечни, алкохолни и хранителни продукти.
САЩ и Канада вече наложиха 100% мита върху китайските електромобили, така че Европа все пак остава един от малкото богати пазари за китайските производства от висок клас.
Още по темата във
facebook