От днес са в сила новите мита върху китайските електромобили

От днес са в сила новите мита върху китайските електромобили Снимка: insideevs.com

Европейската комисия (ЕК) окончателно одобри високите митнически ставки за електрическите возила от Китай

Стъпката слага край на разследването, което започна преди година, заради съмнението, че китайските производители на електромобили (EV) ползват щедри държавни субсидии и съответно поддържат нереално (и некоректно) ниски пазарни цени, подбивайки продажбите на европейските марки EV.

В резултат на тази ситуация продажбите на китайски марки EV в Европа се увеличиха с изключителни темпове: според оценките на ЕК, пазарният им дял е скочил от 1,9% през 2020 г. на 14,1% през второто тримесечие на 2024 г.

От ЕК  казват, че решението за по-високите митнически тарифи е в защита на „справедливите пазарни практики” и ще подпомогне „европейската индустриална база”. Новите тарифи ще останат в сила през следващите пет години

Ето новите митнически ставки за различните марки електромобили, произвеждани в Китай: Tesla - 7,8%, BYD - 17%, Geely - 18,8%, SAIC - 35,3%. Други китайски марки, съдействали в разследването, ще се облагат с 20,7% мито, а такива, които не са съдействали – с 35.3%.

Според експерти, високите цени на енергията, слабото потребителско търсене и особено нелоялната конкуренция вече са „ясна и непосредствена заплаха” за европейските производители на EV. Новото обмитяване на китайските електровозила ще подкрепи  усилията им да избегнат тежки загуби и да задържат добър пазарен дял. 

Очаква се мярката да стимулира развитието на европейското автомобилостроене в преминаването му към производство на електрически превозни средства, както и да предотврати затварянето на производствени единици и загубата на хиляди работни места. 

Въпреки въвеждането на митата, Брюксел твърди, че заедно с Пекин ще продължи да търси приложимо решение, съвместимо с правилата на Световната търговска организация (СТО).

Китай осъжда както разследването на ЕК, така и новите митнически тарифи, заплашвайки с ответни мерки срещу европейските млечни, алкохолни и хранителни продукти. 

САЩ и Канада вече наложиха 100% мита върху китайските електромобили, така че Европа все пак остава един от малкото богати пазари за китайските производства от висок клас.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: