Безопасността на работното място надхвърля опасенията, породени от пандемията

Безопасността на работното място надхвърля опасенията, породени от пандемията Снимка: Photo by Annie Spratt on Unsplash

Загуба на работата, достигане на месечните цели или дори представяне на ниво са само част от нещата, освен хващане на инфекция от коронавирус, които водят до стрес на работното място.

За много работници тези психологически страхове са се увеличили в резултат на пандемията, докато заплахата от инфекция или дори смърт е увеличила страховете ни за нашата физическа безопасност. Изследвания в университета в Кардиф установиха, че 31% от анкетираните служители се тревожат за „нелоялното отношение на работното място“, а 52% „съобщават за безпокойство поради загуба на статут на работа“.


В друго изследване, публикувано от Financial Conduct Authority през 2018 г., в извадка от над 26 000 ръководители на финансови услуги по целия свят, е установено, че страхът е доминираща емоция, движеща техните решения. Макар страхът да ни помага да оцелеем при непосредствени заплахи, ако се превърне в доминиращо състояние на ума, той уврежда когнитивните ни способности и може да доведе до дългосрочни здравословни проблеми, като отслабена имунна система.


Когато се чувстваме психологически в безопасност, ние сме в състояние да вземем добри решения въз основа на три балансирани морални философии, които е полезно да наречем „Хора, ценности и правила“. Да бъдеш добър човек и да постъпваш правилно е първото и най-същественото - тук става дума за грижа за други хора. „Ценности“ отразява способността ни да вземаме сложни решения, използвайки морални ценности като справедливост и смелост. „Правилата“ пък ни напомнят да не нараняваме другите или да отнемаме притежанията им.


За щастие има ръководители, екипи и организации, които могат да демонстрират как изключителните резултати са силно свързани с културата на психологическа безопасност. В условията на работното място това означава, че хората и моралните ценности, които свързваме с психологическата безопасност, изпреварват чисто търговските цели.


В книгата си Firms of Endearment: Как компаниите от световна класа печелят от страст и цел, публикувана за първи път през 2003 г., Радж Сисодя и Дейвид Уолф описват група от 72 регистрирани и частни компании по целия свят, които се представят пет пъти по-добре от S&P 500 за период от 15 години, защото поставят моралната ценност на любовта и психологическата безопасност на своите служители. Тази група включва Costco, Southwest Airlines и Timberland в САЩ; Ikea и Unilever в Европа; Tata и Toyota в Азия.


Пандемията обаче преобърна икономиките и бизнеса - Southwest Airlines, например, публикува нетна загуба от 915 млн. долара през второто тримесечие на тази година. Не е ясно как ще се справят в дългосрочен план, въпреки че е сигурно, че милиони работни места ще бъдат загубени по целия свят и много компании ще пропаднат. Някои работодатели ще се изкушат да се фокусират по-малко върху благосъстоянието на персонала, което е сигурна грешка.


И така, какво можем да направим?


Ако сте лидер, може да искате да определите цел, по-висока от максимизирането на краткосрочните финансови резултати и вашите собствени награди за изпълнител. Предвид екзистенциалните заплахи, с които се сблъскваме сега, тази цел може да бъде да допринесем за по-устойчива околна среда и по-справедливо общество.


Може да помислите и за това как създавате психологически страх или безопасност във вашия екип. Помислете за начина, по който провеждате срещи или видео разговори. Наясно ли сте как се чувстват всички? Слушате ли всеки глас в стаята? Търсите ли конструктивно несъгласие, за да тествате някакво решение? Насърчавате ли постоянната, конструктивна обратна връзка за подобряване на всичко, което всички правят, включително и вие?


Ако работите като член на екип, имате ли грижовен и вдъхновяващ мениджър? Ако имате късмет и работите за лидер, който се грижи усърдно за екипа, как може да помогнете да се поддържа по-безопасна култура? Имате ли смелостта да се изкажете, когато искате да споделите идея или да зададете въпрос? Знаете ли как да направите това безопасно, като задавате въпроси от рода на: „Ако бях клиент, какво щях да мисля за решението, което взимаме?“


За онези, които нямат достатъчно късмет и работят за шеф с нарцистично разстройство на личността, може да няма лесно решение. Ако можете, вероятно ще трябва да си намерите друга работа, за да имате психологическа безопасност, да обичате работата си и да се чувствате в безопасност. За съжаление, все още няма начин да се заобиколи наистина лош шеф - колкото и дълго да можете да останете да работите от вкъщи, за да го избегнете.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: