Все по-малко хора следят новините

Все по-малко хора следят новините Снимка: dailypioneer.com

Според доклад на института „Ройтерс” към Оксфордския университет хората избягват новинарски емисии, описвайки ги като „депресиращи, безмилостни и скучни”

Подготвяйки тазгодишния доклад Digital News Report, авторите на проучването са анкетирали общо 94 943 възрастни в 47 държави през януари и февруари тази година. Точно в този период милиарди хора по света се готвеха да гласуват – или вече гласуваха на национални и регионални избори.

Докладът установи, че изборите са увеличили интереса към новините в няколко страни, включително САЩ, което обаче не променя общата тенденция на отдръпване от информационни емисии и материали. 

За „изключително заинтересувани” от новините се определят 46% от анкетираните, при 63% през 2017 г., докато 39% активно ги избягват, в сравнение с 29% през 2017 г.

Според авторите на доклада, това е рекорден спад в интереса към новините, за което определено допринасят войните в Украйна и Близкия изток и преди това пандемията. Анализаторите определят това като „доста естествена реакция”, свързана с желанието на хората да защитят психичното си здраве или просто да продължав живота си. 

Пред BBC News водещият автор на доклада Ник Нюман казва също, че огромното количество новини, които заливат хората „отвсякъде”, ги претоварват, уморяват и объркват – особено младите хора и жените. Заедно с това Нюман посочва и най-пагубното чувството, което отблъсква хората от новините – усещането, че са безсилни, че нямат инструменти и права, за да повлияят на големите процеси в света и съответно да променят новините. 

Междувременно доверие в новините имат 40% от анкетираните, т.е., с 4% по-малко, отколкото в разгара на пандемията, сочи проучването. Най-рязко е намаляла аудиторията на традиционните новинарски източници като телевизия, радио и печат, тъй като особено по-младите хора се информират основно онлайн и чрез социалните медии.

Най-важната социална медийна платформа за новини все още е Facebook, въпреки че аудиторията му отдавна плавно намалява. За мнозина YouTube и WhatsApp остават важни източници на новини, докато TikTok е във възход – 13% от всички анкетирани, включитлено 23% сред 18 – 24 годишните се информират за събитията по света чрез платформата. По този начин TikTok за първи път изпревари Х/Twitter, от където черпят новини 10% от респондентите.

The Shifting Protections of War Correspondents under International Law –  the example of Israel and the Palestinian Territories and South-East Europe  | ANZSIL Perspective
Снимка  - anzsilperspective.com

Логично, кратките новинарски видеоклипове са предпочитан начин за информация, особено сред по-младите групи. Новинарският подкастинг също се развива добре, но „като цяло е малцинствена дейност“, привличаща предимно добре образована публика, констатира докладът.

И една добра новина за журналистите – все повече се засилва общественото подозрение, че „тежки” новинарски репортажи - например с политическо или военно съдържание, се „моделират” с помощта на изкуствен интелект, което насочва предпочитанията и доверието на аудиторията към личната изява на репортери и новинари. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: