От Мадона до Тейлър Суифт: знаменитостите регистрират търговски марки не от суета

От Мадона до Тейлър Суифт: знаменитостите регистрират търговски марки не от суета Снимка: medium.com

Все повече известни личности искат да използват популярността си, като регистрират търговска марка, отбелязва Euronews

Този месец Тейлър Суифт регистрира търговска марка за част от турнето си „Female Rage: The Musical“, представящо песни от новия й албум „The Tortured Poets Department“. Това е поредна регистрирана търговска марка на международната звезда с активи за над един милиард долара. 

Други нейни запазени марки са фрази от нейни парчета – например, "This Sick Beat", "...Ready For It?" или "The Old Taylor Can't Come To The Phone Right Now". Защитени търговски марки са и терминът, съдържащ фамилията ѝ "Swiftmas", както и имената на нейните котки, Мередит, Оливия и Бенджамин Суифт.

Разбира се, тези регистрации не са просто суета - според Forbes, само през 2023 г., по време на турнето си Eras Tour Тейлър Суифт е направила около $ 200 милиона от продажба на тениски и други артикули, белязани с нейните търговски марки.

Една от първите знаменитости, която защити своя търговска марка още през 80-те години на миналия век, е Мадона. С марката Madonna суперзвездата продава тениски, суичъри, жилетки, панталони и рокли. Примерът и „повлече крак” в света на „богатите и известните”. 

Запазени марки са крилатата фраза на Парис Хилтън „Това е горещо”, както и слоганът на Тръмп „Направете Америка отново велика” (Make America Great Again или MAGA). Този път бившият американски президент – и отново кандидат за Белия дом успя, след първия си провал през 2018 г., когато се опита да регистрира като търговска марка за продажба на дрехи, видеоигри и хазартни услуги крилатата си фраза „Ти си уволнен!” (You’re Fired!) от риалитито му „Стажантът”.

Trump Lauds Trillion-Dollar 'MAGA' Tech Stocks - TheStreet
Снимка - thestreet.com

Според юристи, знаменитостите регистрират търговски марки, за да защитят продуктите си – процес, който е предизвиквал и спорове. През 2019 г. футболистът Неймар Джуниор спечели дело срещу португалския бизнесмен Карлос Морейра, който искаше да регистрира търговска марка с името „Неймар“, за да продава дрехи, обувки и шапки. Юристите на Неймар Джуниър обаче обявиха инициативата за „недобронамерена”, тъй като Морейра щял да се възползва от известността на футболиста.

През 2017 г. битка за собственост се разигра и между риалити звездата Кайли Дженър и певицата Кайли Миноуг. Дженър се опита да регистрира в САЩ търговска марка, наречена „Кайли”, но екипът на Миноуг протестира, твърдейки, че австралийската певица може да претърпи „щети”.

Неизвестно как обаче, но Ким Кардашиан успя да регистрира търговска марка за дрехи „Кимоно”, изписвайки названието KimOhNo, т.е., заиграване с името ѝ. Макар че декларира, че няма да произвежда дрехи в традиционния японски стил, нито ще попречи на други производители да продават кимона, разхвихрилият се скандал я накара само след месец да преименува линията си облекла на Skims.

От службата за интелектуална собственост на Европейския съюз (EUIPO), която отговаря за търговските марки на ЕС, казват, че всяка година приемат и одобряват все повече кандидатури за нови търговски марки. През 2023 г. например са регистрирани около 91% от подадените 175 694 заявления. 

Една от причините да има отхвълени е условието търговската марка да не съдържа названието на продукта, който би се продавал с маркировката – например, производител на сапун не би могъл да нарече търговската си марка „Сапунет”, ако възнамерява да я използва за продажбата на перилни или почистващи препарати.

В САЩ търговска марка може да бъде регистрирана, само ако се използва, докато в ЕС и Обединеното кралство не съществува такова условие – една запазена търговска марка може просто да „отлежава”, запазвайки периметъра на автора си и да излезе на пазара „когато ѝ дойде времето”.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: