Пазарувате от китайски сайтове: какви са рисковете и как да ги избегнете

Пазарувате от китайски сайтове: какви са рисковете и как да ги избегнете Снимка: hippopx.com

Рисковете са много - от липсата на сигурност относно безопасността на тези продукти до различен тип нелоялни практики

При покупки от онлайн магазини от трети страни, потребителите трябва задължително предварително да търсят информация за производителя, състава и характеристиките на стоките, както и за условията на сделките. Предупреждението идва от основателя на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова, потърсена от медии за коментар по повод заведената от Eвpoпeйcĸaтa организация на потребителите (ВЕUС) колективна жалба до Европейската комисия срещу китайската платформа Temu.

Търговците, които имат езикова версия на своя електронен магазин за европейска държава или от платформата им пазаруват граждани от Европейския съюз (ЕС), са задължени да спазват европейското потребителско законодателство по отношение безопасността на продуктите, нелоялните търговски практики и новия Закон за цифровите услуги“, посочи Руменова. 

Тя обясни още, че тези икономически оператори трябва да имат свой представител в ЕС, който да гарантира, че пуснатите в продажба продукти са преминали успешно тестовете за съответствие с европейското законодателство относно безопасността, и който да съдейства за изтеглянето нарисковистоки. „Хората трябва да имат предвид, че произведените в страна извън ЕС продукти може да отговарят на местното законодателство относно качеството и безопасността, но не и на европейското и това да носи рискове за здравето и живота на потребителите“, разясни експертът. И добави, че съгласно европейското законодателство потребителят има право да върне опасна стока и да получи парите си, както и да потърси обезщетение за претърпени вреди – нещо, което би било много сложно, когато търговецът не спазва европейските правни норми. 

Причините за жалбата на ВЕUС срещу Temu са, че платформата често не успява да предостави важна информация на потребителите относно продавача на дадена стока, разчита на манипулативни практики за генериране на допълнителни продажби (потребителите получават различни, по-скъпи версии, след като кликнат върху конкретен продукт) или пък усложнява процеса на закриване на акаунта (изисква преминаване през препятствия).

В подкрепа на перманентно припомняните от „Ние, потребителите“ препоръки са и резултатите от наблюдения на някои от членовете на ВЕUС върху дейността на платформата Temu. Италия, например, е закупила от там и тествала козметични продукти, при което е установила, че те или не включват списъка на съставките, или го предоставят само частично. Германия пък е констатирала, че въпросната платформа съдържа подвеждащи отзиви за продукти или заблуждава потребителите с начина, по който показва ценови отстъпки. 

Същевременно, много български потребители изразяват съмнение, че някои от предлаганите в китайски сайтове като Temu и Shein стоки се срещат и в българските физически и електронни магазини, но на значително по-високи цени. Във връзка с това от „Ние, потребителите“ коментират: „Ако български търговци предлагат за продажба продукти на производители от страна извън Европейския съюз, трябва да се уверят, че тези изделия съответстват на европейското законодателство, предоставят на потребителите цялата задължителна пълна, точна и вярна информация за продуктите и за употребата им и със сигурност производителят им има свой представител в ЕС. Същото трябва да съблюдават и самите потребители, за да се предпазят от рискове.“

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: