Байдън удря китайския внос с драстично по-високи мита
- Свят
- Текст:
От Белия дом заявиха, че мерките са отговор на несправедливи търговски практики от страна на Китай и имат за цел да защитят работните места в САЩ. Митата, обявени вчера, ще засегнат китайски внос за около $ 18 милиарда, посочиха от Белият дом.
Критици на Байдън не пропускат да посочат предизборна стратегия. Освен електромобилите и слънчевите панели, с нови рязко по-високи мита са още: полупроводници - от 25% на 50% (до 2025 г.), някои продукти от стомана и алуминий - от 7,5% на 25% през 2024 г., литиеви батерии и критични минерали - от 7,5% на 25% през 2024 г., пристанищни кранове (от кораб до брега) - от 0% на 25% през 2024 г., гумени медицински и хирургически ръкавици - от 7,5% на 25% през 2026 г.
САЩ и Китай са в търговска война от 2018 г., когато Доналд Тръмп наложи мита върху близо две трети от стоките, внасяни от Китай, на стойност около $ 360 милиарда. Ефектът върху китайската търговия не е известен, но в САЩ резултатът бяха по-високите цени на много стоки, включително мебели и обувки. Икономисти изчисляват тези допълнителни разходи на над $ 200 милиарда, платени в големия им процент от обикновените американци.
Вероятно затова и сега стъпката на Джо Байдън не се приема еднозначно. Докато новите мита се дискутираха, Белият дом получи над 1 500 имейла с протести срещу новата митническа политика и опасения от ново поскъпване. Според анализатори обаче, новите мита ще повлияят незначително върху цените, а „приносът” им към инфлацията се изчислява на едва около 0.01%.
Като цяло, решението на Байдън повиши рейтинга му, което доказва драматичната промяна в търговските виждания на американците. На брифинг за медиите представители на Белия дом подчертаха, че новото обмитяване е реакция срещу „нечестните търговски практики” наКитай. Както и Европа, САЩ подозират, че китайското правителство субсидира щедро някои индустрии, в т.ч. автомобилостроенето и така поддъжа ниските цени на китайските експортни стоки.
Но дори и така, китайските електромобили заемат незначителен дял на американския автомобилен пазар. Вашингтон обаче наблюдава предпазливо динамиката в глобалните продажби на китайските компании и не е тайна, че САЩ очакват и Европа да предприеме подобна митническа политика.
ЕС и Обединеното кралство действително обсъждат стъпки за ограничаване на китайския внос на електромобили. Мнозина смятат, че новата митническа стратегия на Байдън е по-скоро символичен ход – втори, в рамките на два дни, след като вчера американският президент разпореди на китайски криптомайнер да продаде земята си в САЩ.
Още по темата във
facebook