Къде в Европа плащат, за да ходите на работа с велосипед

Къде в Европа плащат, за да ходите на работа с велосипед Снимка: cadenaser.com

Все повече европейци сменят колите и обществения транспорт с велосипеди

Euronews посочва предимствата: спортувате, пестите от бензин и билети за градския транспорт, и дори получавате финансови бонуси, ако пътувате до работното си място с велосипед. 

Схемата включва участието на работодателите, които изплащат на своите служители определена сума за всеки километър, изминат на велосипед. От своя страна държавата признава плащанията за разход, което пък намалява данъчните задължения.

За всеки километър, изминат на велосипед, в Нидерландия можете да получите по € 0.19. Схемата заработи експериментално от 2006 г. и от 2007 обхваща всички, решили да слязат от колите и да въртят педалите до работното си място. Ентусиасти изчисляват, че ако през работната седмица изминете с колелото си 50 км, ще увеличите годишния си доход с около € 450.

Белгия заимства модела, предлагайки € 0.24 на километър. Според Brussels Times, през 2022 г. един на всеки пет служители в малки и средни белгийски предприятия се е възползвал от надбавката. 

Велосипедистите във Франция могат да поискат до € 0.25 на километър, но не повече от € 200 за годината. Пилотната схема включи 18 компании, а резултатът е 50% повече активни велосипедисти. 

В Италия градовете решават как да насърчат колоезденето. Ако живеете във Флоренция и пътувате до работното си място с велосипед, от 3 юни ще получавата по € 0.20 за всеки изминат километър, с горна граница € 30 на месец. Отчитането на велокилометража става чрез точкова система в приложението Pin Bike. Общината обяви, че 200 велосипедисти, които нарупат най-много точки, ще получават премия от € 100 месечно, като участие в спортни събития и анкети ще бъде допълнително предимство. 

В Бари „велосипедният” километър носи по € 0.21, при месечен таван от € 25. Италианското правителсво предлага и ваучери за закупуване на нов велосипед.

Тази стратегия са възприели и в Люксембург, където покупката на нов велосипед намалява облагаемия доход с до € 300. Подобна схема действа и в Обединеното кралство. Там включилите се в схемата могат да поискат данъчни облекчения в размер до 32% от цената на новозакупен велосипед.

В Испания правителството обмисля нова програма En Bici al trabajo („С велосипед на работа”), също свързана с финансови бонуси за тези, които ще пътуват с велосипед до работното си място.

Трябва да се признае, че програмите, които намаляват личните транспортни разходи на европейците, им носят и здравословни предимства. Според едно проучване, ако пътувате до работа с велосипед, ще намалите риска от рак с 45% и вероятността от сърдечносъдови заболявания с 46%. Така че велосипедът се оказва приятна здравословна алтернатива на тренировките във фитнеса и препоръчваните ежедневни упражнения, за които обикновено „нямаме време”.

Заедно с това расте и общественото съзнание, че избирайки велосипед вместо кола, се включвате в опазването на околната среда. От транспортния сектор идват 25% от глобалните парникови емисии, които не само затоплят планетата, но и замърсяват въздуха, почвата и водата с опасни химикали, газове и микропластмаса. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: