Големите социални платформи и търсачки ще тренират за европейските избори

Големите социални платформи и търсачки ще тренират за европейските избори Снимка: news.yahoo.com

От 6 до 9 юни 360 милиона гласоподаватели ще бъдат призовани да гласуват, за да изберат своите евродепутати.

„2024 е критична година за борба срещу FIMI“ (манипулиране и намеса на чужда информация), предупреди първия дипломат на ЕС Жозеп Борел през януари. Според него, националните и европейски избори ще бъдат атакувани от множество „злонамерени чужди актьори“.

През последните седмици правителствата и разузнавателните служби на Чехия, Полша и Франция публично осъдиха външни дезинформационни операции, основно от Русия. По този повод френският външен министър Стефан Сежурне припомни необходимостта от въвеждането на санкции „срещу онези, които подкрепят кампании за дезинформация".

Към опасенията от хибридно онлайн влияние се присъединиха и редица големи европейски медии, в т. ч. френският Le Monde, посочвайки, че изборите за Европейски парламент са особено изложени на риск от чужда намеса, така че ще бъдат реален тест за ефективността на Закона за дигиталните услуги (DSA) и способността на ЕС да модерира онлайн платформите. 

Оценявайки влиянието им, Европейската комисия (ЕК) покани Meta, TikTok, X, Amazon, Booking.com, Google Search и др., с общо над 45 милиона потребители в ЕС, да участват в доброволен „стрес-тест”, за да могат да прецизират работата си в съответствие с DSA. 

Според Euronews, в стрес-теста, предвиден за 24 април, платформите ще разработват модели за реакцията си при  възможни сценарии, като кампании за дезинформация, осуетяване на изборната активност и др. Ще присъстват и националните координатори, които наблюдават прилагането на DSA в държавите-членки, както и няколко граждански организации.

„Целта на упражнението е всички заинтересовани страни да се опознаят, да оценят своите роли, отговорности и взаимозависимости и да се насърчи идеята за сътрудничество”, каза в изявление говорител на ЕК. Основната задача на „стрес-теста” е да се намелят до минимум рисковете, които чрез социалните медии могат да повлияят на изборния процес, но и да компрометират услугите на самите платформи. 

Всички участници ще могат да обяснят своите процедури и политики, което ще позволи на ЕК да провери ефективността на DSA и да набележи възможни пропуски в законодателството.

Европейският Закон за дигиталните услуги (DSA) се прилага от 17 февруари и поставя задължителни норми за всички онлайн платформи, като въвеждане на удобна за потребителя система за уведомяване и действие, забрана за реклами, насочени към деца и прозрачност в отчитането.

Във връзка с изборите за Европейски парламент няколко онлайн платформи вече обявиха, че въвеждат предпазни мерки, а. Meta и TikTok създадоха т. нар. избирателни центрове за борба с дезинформацията.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: