За двоен стандарт ли говори „сладкият” скандал с Nestlé?

За двоен стандарт ли говори „сладкият” скандал с Nestlé? Снимка: news24.com

Бебешките храни, които Nestlé продава в страни с ниски и средни доходи, съдържат нездравословни нива на захар, усанови швейцарската неправителствена организация Public Eye и Международната мрежа за действие за бебешка храна (IBFAN)

Нещо повече - хранителният гигант спазва маркетинговите ограничения в Европа, но ги заобикаля при износа си в страните с по-нисък и среден доход, възползвайки се от по-слабите регулации там, пише Euronews, позовавайки се на проучването.

Изследваните около 150 продукта показват, че в много случаи една и съща бебешка храна се продава без добавена захар в Швейцария, Германия, Франция и Обединеното кралство, докато в страни като Филипините, Южна Африка и Тайланд същите бебешки храни съдържат до 6 г захар на порция, т.е., еквивалент на бучка и половина захар. При бебешкия режим на хранене през няколко часа, количеството действително става застрашаващо – както и двойният стандарт, прилаган от Nestlé.

Гигантската компания контролира 20% от пазара на бебешки храни в света и според статистиката ѝ 15 милиона бебета разчитат на нейните продукти. Пшеничните зърнени храни на Nestlé Cerelac и млякото на прах Nido са марки номер едно в света с продажби за над € 2 милиарда евро през 2022 г.

Според Световната здравна организация (СЗО), докато храните с естествена захар, като плодовете, са безопасни за кърмачета и деца, добавените захари са проблем, тъй като водят до затлъстяване и сърдечно-съдови заболявания, т.е., водещите причина за смърт в света.

От 2019 г. Агенцията на ООН призовава хранителната индустрия да намали „свободните захари“ в храните на деца на възраст от 6 до 36 месеца, посочва докладът, подчертавайки предупреждението на СЗО, че „излагането на захар в ранна възраст може да създаде предпочитание към сладките продукти за цял живот“, 

От 1990 г. насам затлъстяването в световен мащаб се е увеличило повече от два пъти, а процентът на затлъстели деца и юноши се е умножил четири пъти, достигайки 8% във възрастовата група от 8 до 19 години. Проблемът определено е по-остър в страните с ниски и средни доходи.и политиката на Nestlé всъщност означава, че най-малките граждани на света не се третират равнопоставено.

Междувременно компанията е наясно, че захарта е вредна за кърмачетата. „Не се препоръчва да добавяте захар, когато приготвяте храна за вашето бебе, нито да предлагате подсладени напитки“, гласи една от препоръките във френската версия на сайта на Nestlé за родители, озаглавен Baby & Me.

„Кърмата е идеалната и естествена храна за всяко бебе и СЗО препоръчва изключително кърмене до 6-месечна възраст – указание, което Nestlé следва в продуктите си за деца под 6-месечна възраст“, се казва още в Baby & Me. 

Авторите на разследването обаче са открили, че на други места по света Nestlé рекламира продуктите си с рекламни слогани от типа „почти като майчино мляко”, както и с промоции, безплатни мостри и опции за подаръци и продължава да предлага на пазара бебешки храни за уязвимата възрастова група бебета под 6-месечна възраст с нездравословни нива на захар

В отговор на доклада на Public Eye Nestlé съобщи, че са възможни леки вариации в рецептите“, съобразени с регионалните хранителни предпочитания. За момента няма реакция от здравните органи в страните, чиито деца се захранват с „подсладените” версии на иначе здравословните продукти на Nestlé.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: