Луксозна африканска мода превзема западните модни подиуми
- Актуално
- Текст:
Отразявайки традициите на своята общност Xhosa, преди две десетилетия в Южна Африка се ражда марката MaXhosa Africa, която днес се представя на Седмицата на модата в Париж с дрехи, включващи плетива и многоцветни тъкани, отзвук от етнографията на Xhosa. Междувременно MaXhosa Africa облича Бионсе, Алиша Кийс и други звезди.
От 2019 г. насам трима южноафриканци спечелиха престижната награда LVMH за изгряващ талант. През 2020 филмът на Бионсе Black Is King представи водещите африкански модни марки пред западната публика, но.”ударът” направи Vogue през 2022 г., излизайки с корица, заснета в Гана.
Според доклад от 2023 г. на ЮНЕСКО, Африка „държи всички карти, за да стане един от следващите световни модни лидери“. През февруари марки от Гана, Нигерия и Камерун потвърдиха тази прогноза на Седмиците на модата и индустрията в Париж, Милано, Лондон и Ню Йорк.
„Вдъхновението ни идва от начина, по който жените в много африкански страни използват прости парчета плат и ги драпират около бедрата си, създавайки нещо като пола, често пъти на няколко нива“, казва пред ВВС камерунският дизайнер Имане Айси. Моделите му дефилираха на модната седмица в Париж, обвити в слоеве тафта и сатен, ръчно тъкан текстил от Гана и традиционни тъкани от Буркина Фасо.
На Седмицата на модата в Лондон миналия месец триумфира нигерийката Толу Кокър, сред чиито фенове са Риана и Тива Савидж, друга звезда на Afrobeats музиката, която е един от силните фактори за световната популярност на африканската мода. Все по-популярни и престижни стават и модните събития в Африка като Седмиците на модата в Лагос или Кейптаун..
Заедно с това, африканските модни дизайнери са изправени пред много предизвикателства като лоша инфраструктура, липса на специално образование и труден достъп до инвестиции, казва докладът на ЮНЕСКО. Потвържадава го и създателят на марката MaXhosa Africa Нгаколо, описвайки перипетиите си с множество банки и правителствени агенции за финансиране, които отхвърлили идеята му, обяснявайки, че предпочитаните сектори в региона са минното дело, хранителния бизнес и земеделието.
„Нашите правителства не виждат стойността на малкия бизнес. Все пак не създаваме по 3 000 работни места“, казва и Боби Коладе, основал марката Buzigahill в Уганда, който миналия месец представи колекцията си на Седмицата на модата в Берлин.
Африка развива огромен пазар за луксозни дрехи, но и мащабна средна класа, която не може да си позволи този клас облекла, казва ЮНЕСКО, обяснявайки трудния път на африканските дизайнери. Но например правителството на Кения подкрепи стартиращата марка Kenyan Fashion Council, а Централната банка на Нигерия вече финансира няколко местни дизайнери. .
Общият дух сред африканските дизайнери е да развиват стила си, акцентирайки на своите култури, но и да привлекат вниманието на световна модна индустрия. И вече се случва - MaXhosa Africa подготвят откриването на магазина си в Ню Йорк, макар че Южна Африка „винаги е била приоритет”, казва Нгоколо. „Лоялността и любовта, които наште страхотни хора ни дават, са основа на устойчивостта ни в бизнеса”, убеден е дизайнерът.
Още по темата във
facebook