Най-високата 3D принтирана кула ще съживява туризма в швейцарско село


Многофункционалното културно пространство, високо 30 метра, трябва да отвори врати през юни и ще привлича туристи в село Мюленс и региона до 2029 г., когато ще бъде разглобено и преместено другаде

Футуристичната „Бяла кула” (Tor Alva) прилича на декор от фантастичен филм. Заобиколена от заснежените върхове на швейцарските Алпи, конструкцията наподобява вековно дърво и е достатъчно здрава, за да издържи на студените зими и силните ветрове в планинския район. 

Проектът TorAlva започна преди три години като инициатива за съживяване на западащите села в прохода Джулиер, който някога е бил важна транзитна точка между Северна и Южна Европа. В Мюленс, селото, където се монтира кулата, днес живеят едва 16 души, а много сгради са изоставени и празни.

Nova Fundaziun Origen, регионалната културна фондация, предложи областта да се съживи чрез архитектурно чудо като Tor Alva, което ще привлича посетители не само само като архитектурна и строителна забележителност, предоставяща  смайващи гледки, но и чрез концертите и спектаклите, които ще се организират – една добра възможност гостите да пренощуват в района. 

Чудо на модерното строителство, Tor Alva е продукт на години работа и сътрудничество между десетки инженери, специалисти по материали и учени. Кулата е направена от бетон и се печата триизмерно с помощта на процес на екструдиране, въведен за първи път в Департамента по строителни технологии към Швейцарския федерален технологичен институт в Цюрих.

Въпреки че 3D печатът на бетон съществува от години, отпечатването на Бялата кула за първи път интегрира арматура от армировъчни стоманени пръти, които придават на структурата необходимата за височината ѝ стабилност, обясняват пред Euronews проектантите ѝ Михаел Хансмайер и Бенджамин Диленбургер. 

Michael Hansmeyer - White Tower / Weisser Turm / Tor Alva
Снимка - michael-hansmeyer.com

Кулата е изградена от 32 сглобяеми колони, които лесно могат да бъдат отпечатани и сглобени на място. Развита е на пет нива, свързани с вита стълба, достигаща до купола, къдета е концертната сцена, заобиколена с 45 места за зрители. Около фасадата е предвидена подвижна, полупрозрачна мембрана, която да предпазва посетителите от студеното зимно време.

Отпечатването на първите колони започна в началото на февруари, като 3D-печатът на всички елементи ще отнеме 900 часа. Този нов начин на изграждане носи изключителна свобода на дизайна и е уникално предизвикателство от структурна гледна точка. Според проектантите, формата от разклоняващи се колони с вълнообразна повърхност не би могтла да бъде постигната с традиционните строителни методи. 

Макар и авангарден, със своята индивидуалност проектът е своеобразно „връщане във времето преди индустриализацията и преди да се появят масовото производство и поточните линии”, когато личният стил в занаята на майсторите строители е характеризирал облика на сградите, казват архитектите. Те се гордеят и с откритието си да проектират колоните в изключително устойчивата Y-образна форма, показала отлични резултати при предвижданите натоварвания, суровия планински климат и предстоящите културни събития.

Друго предимство на 3D отпечатаната бетонна структура е, че за изливането на елементите ѝ не се използват кофражи или рамки, което спестява материали, а роботизираното принтиране води и до икономия на бетон. 

Проблемът с края на живота на сградата, който е един от най-замърсяващите аспекти на строителната индустрия, също е решен от факта, че конструкцията се разглобява лесно. „Цялата тази кула е построена от модули, които просто са „завинтени” заедно – така че можем да я разглобим и да ѝ дадем втори живот, било отново като кула другаде, или да направим от компонентите ѝ части на друг проект”, планират архитектите. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: