До два месеца започва строителството на скоростния път Ружинци – Монтана
- Пътно строителство
- Текст:
До два месеца ще започне строителството на скоростния път между Ружинци и Монтана, част от транспортната връзка Видин - Ботевград. Предвижда се 40-километровата отсечка да бъде с по две ленти за движение в посока. Изготвени са необходимите технически проекти, осигурено е финансиране от държавния бюджет. До издаване на разрешението на строеж остават някои съгласувателни процедури.
Това обяви в Монтана днес министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков.
Министър Цеков подчерта, че изграждането на пътя Видин - Ботевград е най-важният приоритет за развитието на Северозападна България. Като пълноценен транспортен коридор той трябва да свърже Бяло море с река Дунав за движение на стоки и суровини, които да развият индустрията и заетостта.
Министърът информира, че до края на месец февруари ще бъде пуснат за движение участъкът между Макреш и Бела. „За съжаление за участъка между Монтана и Враца сме изправени пред едно неприятно и тежко наследство, свързано с липсата на утвърдено трасе. Имало е избран вариант през 2010 г., но през 2013 г. е констатирано, че той не отговаря на екологичните изисквания и пътната безопасност, защото преминава в близост до действащи складове за боеприпаси. Оттогава трасето е изоставено и няма разработени нови варианти“, посочи Цеков.
Министърът уточни, че за това през месец декември е възложил разработване на разширен идеен проект с пълни геоложки проучвания за избор на ново трасе между Монтана и Враца с габарит на скоростен път. „Над 30 са подадените оферти за проектиране, очакваме до един месец да изберем изпълнител. Предвидени са средства от бюджета, така че ще запълним този транспортен вакуум между Монтана и Враца“, отбеляза министър Цеков и подчерта, че идейният проект ще отпуши строителния процес, като оптимистичният вариант предвижда евентуалните строителни дейности да започнат през 2027 г.
„До 5 март приемаме оферти за избор на проектант за разширен идеен проект за модернизация на пътя Монтана - София с изграждане на тунел под Петрохан. Съществуващият към момента проект е недалновиден и неработещ, отречен от екологична гледна точка, защото предвижда двулентов път, който няма да промени качествено транспортната свързаност. Ето защо предвиждаме да изградим 84-километрова пътна отсечка с по-голям габарит – четирилентов, и проектна скорост 120 км/час. Трасето ще започва от обхода на Монтана и ще се свърже със Софийския околовръстен път. Така ще имаме бърза връзка от Монтана до София“, съобщи още министър Цеков.
Той посочи, че оценката на подадените оферти ще отнеме около два месеца като водещ критерий е най-ниска цена. Така ще може още тази година да започне реално проектиране на скоростната отсечка. Според министър Цеков обаче не може да се посочи евентуален срок за започване на строителството, защото ще има сериозни екологични процедури. „Правим стъпка този проект да се превърне в реалност. Евентуален старт на строителството може да очакваме в период до 3 години. Това е и един от малкото проекти в България, който може да се реализира на концесия или чрез публично-частно партньорство, като удачен вариант държавата да диференцира източниците на плащания, тъй като в момента строи едновременно 5-6 магистрали, защото сме изостанали с транспортната инфраструктура“, коментира още регионалният министър.
По отношение на инвестициите за подобряване на пътната мрежа в областта Андрей Цеков допълни, че след сигнали от общините за участъци от републиканските пътища в лошо състояние, министър Цеков разпореди АПИ и ОПУ - Монтана да извършат проверка и анализ на възможностите за проектиране и възлагане на ремонти на участъци в аварийно и предаварийно състояние. Сред тях са отсечки от пътищата в Георги Дамяново, направлението Монтана - Вършец, Чипровци - Белимел, Замфирово - Паничерево.
Министър Цеков коментира и новия проектозакон за ВиК и ценообразуването на водата. Той подчерта, че нуждите от инвестиции в сектора са огромни. Заради липсата на консолидация и единен ВиК оператор в област Монтана вече два програмни периода е нямало възможност за инвестиции за модернизация на мрежата с евросредства. „Консолидацията на общините е един от вариантите за подобряване на качеството на водата и спирането на водните режими, но имаме съпротива от общините, които имат достъп до евтина питейна вода, която подават по гравитачен път“, посочи министърът.
Още по темата във
facebook