И Боливуд се безпокои от изкуствения интелект

И Боливуд се безпокои от изкуствения интелект Снимка: lehren.com

Големите индийски кинопродуценти засега омаловажават заплахата от ИИ, докато други смятат, че въпросът е много сериозен

За да докаже, или отхвърли опасенията, един от големите индийски режисьори Шекхар Капур реши да повери на ИИ сценария за продължението на свой култов филм от 1983 г. на чувствителна тема - пътят на една жена до решението да приеме дете, родено от извънбрачна връзка на нейния съпруг, разказва ВВС. 

За да възроди историята, която доста деликатно, но атрактивно представя изневярата и социалния диктат, Капур реши да експериментира с ИИ инструмента ChatGPT – и остана удивен „колко интуитивно и ИИ разбра моралния конфликт в сюжета“, предоставяйки новия сценарий „за секунди, което би отнело седмици на куп сценаристи”.

Според доклад на Deloitte от 2019 г., индийската филмова индустрия, в която работят 850 000 души, е най-голямата в света. В същото време инструментите за ИИ все по-често изпълват интернет с фалшиви видеоклипове на популярни индийски звезди, така че използването на технологията повдига и икономически, и етични въпроси.

„В Индия не сме разговаряли за използването на ИИ, но е време да го направим, защото технологията става по-умна буквално с всяка секунда“, казва Сидхарт Рой Капур, бивш президент на Гилдията на индийските филмопроизводители. 

Според Redchillies.vfx, индийско студио за визуални ефекти с две десетилетия практика, ИИ все още е далеч от момента, в който „натискате един бутон и генерирате всичко“. Използвайки ИИ, тази година Redchillies.vfx направи визуалните ефекти на два от най-големите касови хита в Индия, но в интерес на качеството, аниматорите на студиото са ги доработили значително. 

Междувременно в производство е Weapon - първият индийски игрален филм, в който две минути и половина ще бъдат създадени изцяло от ИИ, включително „подмладена версия” на главния актьор. „Работим върху свръхчовешка сага с много екшън и исках да предам историята по нов начин, а и използването на ИИ е по-евтина алтернатива“, аргументира се режисьорът. 

Докато в индийското кино ИИ прохожда, реклама от 2021 г., генерирана с технологията, която използва лицето и гласа на супер-кинозвезда, е станала основа за създаването на 300 000 реклами в цялата страна. От OgilvyIndia казват обаче, че „само определени бизнеси” могат да се регистрират,за да използват тяхната кампания.

Тъй като законът в Индия все още не е определил регулации за използването на ИИ, експерти казват, че технологията едновременно е поле за злоупотреби, но и възможност за по-просто и по-бързо филмопроизводство. Въпреки това, създателите на суперпродукцията Weapon казват, че биха предпочели да снимат действието „на живо”, ако имахме бюджета и времето“.

След първоначалното си очарование от ChatGPT, ветеранът Шекхар Капур споделя: „Попитах се кой е по-умен и отговорът беше - аз“. Култовият индийски режисьор посочва причините: 

„ИИ няма свой морал, а се ориентира морално от подадените му данни. Не може да създава мистерия, да изпитва страх или любов. Това, което обаче ИИ може, е да демократизира процеса на създаване на филми” – с утоворката, че всеки в индустрията ще има достъп до едни и същи ИИ-инструменти, за да разкаже своята история без контрола на всемогъщата до днес кино-йерархия. Какво ли мислят стотиците хиляди служители на Боливуд?

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: