И Боливуд се безпокои от изкуствения интелект
- Актуално
- Текст:
За да докаже, или отхвърли опасенията, един от големите индийски режисьори Шекхар Капур реши да повери на ИИ сценария за продължението на свой култов филм от 1983 г. на чувствителна тема - пътят на една жена до решението да приеме дете, родено от извънбрачна връзка на нейния съпруг, разказва ВВС.
За да възроди историята, която доста деликатно, но атрактивно представя изневярата и социалния диктат, Капур реши да експериментира с ИИ инструмента ChatGPT – и остана удивен „колко интуитивно и ИИ разбра моралния конфликт в сюжета“, предоставяйки новия сценарий „за секунди, което би отнело седмици на куп сценаристи”.
Според доклад на Deloitte от 2019 г., индийската филмова индустрия, в която работят 850 000 души, е най-голямата в света. В същото време инструментите за ИИ все по-често изпълват интернет с фалшиви видеоклипове на популярни индийски звезди, така че използването на технологията повдига и икономически, и етични въпроси.
„В Индия не сме разговаряли за използването на ИИ, но е време да го направим, защото технологията става по-умна буквално с всяка секунда“, казва Сидхарт Рой Капур, бивш президент на Гилдията на индийските филмопроизводители.
Според Redchillies.vfx, индийско студио за визуални ефекти с две десетилетия практика, ИИ все още е далеч от момента, в който „натискате един бутон и генерирате всичко“. Използвайки ИИ, тази година Redchillies.vfx направи визуалните ефекти на два от най-големите касови хита в Индия, но в интерес на качеството, аниматорите на студиото са ги доработили значително.
Междувременно в производство е Weapon - първият индийски игрален филм, в който две минути и половина ще бъдат създадени изцяло от ИИ, включително „подмладена версия” на главния актьор. „Работим върху свръхчовешка сага с много екшън и исках да предам историята по нов начин, а и използването на ИИ е по-евтина алтернатива“, аргументира се режисьорът.
Докато в индийското кино ИИ прохожда, реклама от 2021 г., генерирана с технологията, която използва лицето и гласа на супер-кинозвезда, е станала основа за създаването на 300 000 реклами в цялата страна. От OgilvyIndia казват обаче, че „само определени бизнеси” могат да се регистрират,за да използват тяхната кампания.
Тъй като законът в Индия все още не е определил регулации за използването на ИИ, експерти казват, че технологията едновременно е поле за злоупотреби, но и възможност за по-просто и по-бързо филмопроизводство. Въпреки това, създателите на суперпродукцията Weapon казват, че биха предпочели да снимат действието „на живо”, „ако имахме бюджета и времето“.
След първоначалното си очарование от ChatGPT, ветеранът Шекхар Капур споделя: „Попитах се кой е по-умен и отговорът беше - аз“. Култовият индийски режисьор посочва причините:
„ИИ няма свой морал, а се ориентира морално от подадените му данни. Не може да създава мистерия, да изпитва страх или любов. Това, което обаче ИИ може, е да демократизира процеса на създаване на филми” – с утоворката, че всеки в индустрията ще има достъп до едни и същи ИИ-инструменти, за да разкаже своята история без контрола на всемогъщата до днес кино-йерархия. Какво ли мислят стотиците хиляди служители на Боливуд?
Още по темата във
facebook