Бизнесът „Коледа”: печелят ли компаниите от коледната реклама?
- Акценти
- Текст:
Според последни данни на Рекламната асоциация (АА) и Световния изследователски център за реклама (WARC), тази година Обединеното кралство ще похарчи за празничен маркетинг около € 10.9 милиарда – с 4.8% повече от миналата година и Euronews Business пита: струва ли си това пръскане на пари?
Да, ако бизнесът е в крак със съвременната информационна среда. Появата на телевизията вкара рекламата в семейството – в хола, в спалнята, в кухнята, прекъсвайки най-гледаните филми и сериали. Това обаче се оказа нож с две остриета – статистиката показва, че много голям дял от ТВ-аудиторията се дразни от рекламното вмешателство в екранния сюжет и или превключва канала, или просто прави нещо, докато досадните реклами преминат.
Но Коледа е изключение. В надпреварата за общественото внимание, компаниите хвърлят луди пари, за да ангажират в рекламите си звезди от екрана и музиката – и резултатът е, че в този период от годината зрителите много по-рядко превключват канала, виждайки рекламния сегмент - т.е., покрай звездата, която пее за Коледа или играе коледно джудже, зрителят ще види и рекламирания продукт/марка.
Рекламните експерти виждат резултата – за бизнеса последното тримесечие на годината е „златно”. В този период търговците на дребно често печелят най-големия дял от приходите си за годината, което означава, че си струва да се харчат пари за празнична реклама. Въпросът е как.
Точно както телевизията промени маркетинговия пейзаж, социалните медии и стрийминг платформите днес променят начина, по който рекламодателите харчат парите си. Според изследвания на зрителския интерес, телевизията все още е най-популярната форма за гледане на видео в Европа, но процентите падат. Миналата година жителите на Обединеното кралство, Швеция и Нидерландия са разделили 50:50 времето си пред телевизионния екран и различните социални и стрийминг платформи. Подобен резултат, макар и все още с приоритет на телевизията, бележи и Германия.
В отговор на тази промяна, инвестициите в дигитална реклама растат. AA казва, че в сравнение с миналата година, компаниите са готови да похарчат 20,2% повече за реклама в платформите, предоставящи видео при поискване, а в Обединеното кралство четири от всеки пет паунда в рекламните бюджети се харчат за онлайн реклама.
Това разбира се, променя стила на рекламата, включително коледната. Епичните саги, проследяващи еленовия впряг на Дядо Коледа, отстъпват пред рекламен език, чиято динамика може да грабне внимението на потребителите, които със скоростта на светлината скачат от платформа в платформа.
Така или иначе, коледните рекламни кампании остават печеливш маркегинг, допълвайки ежегодно имиджа на производители и търговци с позитивните послания на Рождество. В резултат на това, посещаемостта в магазини и базари расте, растат и продажбите – физически или онлайн.
Психолозите в рекламния бизнес обаче насочват вниманието на рекламодателите и към по-неочевидни, но важни движения в потребителския интерес като настроението към марките. То се формира за по-дълъг период от време – но Коледната рекламна кампания е добро начало.
Още по темата във
facebook