Кога по-възрастните хора трябва да спрат да шофират?
- Сигурност
- Текст:
Между 2020 г. и 2021 г. броят на смъртните случаи с моторни превозни средства, включващи възрастни на 65 и повече години, се е увеличил с 15%, надхвърляйки 8200 смъртни случая, според данни на Националния съвет по безопасност на САЩ.
Тина Паф, президент на Bick’s Driving School of Western Hills в Охайо, говори пред Fox News Digital как да се осигури безопасност на пътя за застаряващите шофьори – и как членовете на семейството могат да разпознаят потенциалните предупредителни знаци.
Паф ръководи програмата за рехабилитация на шофьори на Bick, която оценява шофьорските умения на възрастните хора, за да определи дали да им препоръча да се „пенсионират“ от управлението на превозни средства.
Тя определя няколко предупредителни знака за членове на семейството и близки, които са загрижени за рисковете от шофиране на по-възрастен човек.
Физически щети по автомобилите
Ключов сигнал е, ако водачът започне да попада в леки инциденти, което може да означава небрежност зад волана.
„Може да не е тяхна вина, но може и да е заради начина, по който са се държали на пътя“, казва Паф.
Тя препоръчва да се провери отвън колата на възрастния за следи от щети, като вдлъбнатини или драскотини по броните.
Друг издайнически знак е повреда по огледалата, което може да показва, че водачът закача пощенските кутии или се удря в бордюри.
Ефекти от лекарства
Важно е членовете на семейството да разберат възможните ефекти от всички лекарства, които водачът приема, отбелязва Паф.
„Започването на ново лекарство или промяната на дозите би могло да промени някои от навиците на човек, включително шофирането“, казва тя.
По-бавно каране
С напредване на възрастта водачите са склонни да забавят скоростта на пътя, казва експертът.
„Понякога по-възрастен шофьор смята, че шофирането му е по-безопасно, защото е намалил скоростта, но всъщност това причинява повече проблеми“, отбелязва тя.
Промени в зрението
Тъй като зрението на възрастните се влошава, важно е да посещават очен лекар, за да бъдат оценени за очила или коригиращи процедури, казва Паф.
„В случаите на дегенерация на макулата при по-възрастните, могат да започнат да се появяват някои слепи петна в зрението и те да не виждат кола или човек“, предупреждава тя.
Леко когнитивно разстройство
Програмата за рехабилитация на шофьори често работи с лекари, за да определи препоръки за способностите на по-възрастните шофьори.
„„Леко когнитивно увреждане“ е много обобщен термин, който често чуваме от лекарите“, казва Паф.
Ако по-възрастен започне да изпитва ранни признаци на деменция или Алцхаймер, това може да се отрази на шофьорските му умения.
„Един от най-сериозните признаци, които виждаме при когнитивно увреждане, е това, което наричаме скорост на обработка на информацията“, казва Паф.„Въпреки че възрастният знае как да направи ляв завой в трафика и да се изтегли, той може да се забави да го направи.“
Освен това, ако по-възрастен човек започне да се обърква или ходи изключително бавно, семейството може да го припише като нормален ефект от стареенето – нотова също може да забави времето за реакция при шофиране.
Когато се стигне до определяне дали един възрастен трябва да продължи да шофира, решението „да или не“не винаги е ясно и лесно.
В много случаи, казва Паф, семействата или лекарските кабинети се свързват с Bick's, за да поискат оценка на безопасността на застаряващ шофьор.
Пораснали деца често казват, че не им е комфортно да се возят в колата с по-възрастен родител.
„Ако те е страх, значи нещо не е наред“, казва Паф. „И тук се намесваме ние с оценката, защото децата не искат да бъдат „лошите“ и да отнемат шофьорската книжка на родител.“
По време на двучасова оценка, Bick’s измерва зрителните умения, физическите умения и когнитивните умения на водача и след това ги извежда на шофьорски изпит.
Понякога могат да се въведат модификации, за да се осигури по-безопасно шофиране.
„Често има неща, които можем да направим, за да им помогнем да продължат да шофират, за които един син или дъщеря не биха се сетили“, казва Паф.
Когато хората остареят и претърпят промени в гръбначния стълб, например, те може да не са в състояние да извъртат вратовете си толкова пълно, колкото преди.
„Можем да препоръчаме различни типове огледала, които да бъдат приложени в колата, които показват всички слепи зони за хора с ограничена подвижност“, казва Паф.
Може също да се променят седалките, за да отговарят на нуждите на по-възрастните шофьори. Дори когато карат същата кола, която са управлявали години наред, те може да не могат да виждат правилно поради свиване, отбелязва Паф. В такъв случай може да става дума просто за използване на възглавници за седалки.
Има сценарии, при които оценителите определят, че водачът не е годен за шофиране.
„Ние нямаме правомощието да отнемаме шофьорска книжка, нито Департаментът по моторни превозни средства“, казва Паф. „В такива случаи уведомяваме лекаря на водача за препоръката, за да я включи в медицинския картон.“
Въпреки че законите за шофиране варират в различните страни, в момента няма щати в САЩ, които да изискват възрастните хора да се откажат от книжките си поради възрастта си.
Някои щати обаче изискват хора на определени по-напреднали възрасти да полагат писмени изпити, шофьорски изпити и/или да минат преглед на зрението за подновяване на книжките си.
Още по темата във
facebook