Нов закон на ЕС се сблъсква с традициите в хранителната индустрия
- ЕС
- Текст:
Изискването включва забрана на опаковки, които не подлежат на рециклиране и визира целия жизнен цикъл на опаковката, от суровините до окончателното ѝ изхвърляне. През октомври комисията по околна среда на Европейския парламент даде зелена светлина на разпоредбите и следващата седмица законът ще се гласува, припомня Euronews.
В последния момент обаче френски евродепутати от центристката група Renew Europe успяха да внесат изменения, за да защитят отличителните традиционни дървени опаковки, в които се предлагат прочутите френски сирена камамбер и Мон д'Ор, както и стриди, ягоди и други продукти. Искането включва и восъчната опаковка на сиренето Babybel.
Освен че са емблематична гледка по рафтовете на магазините, в кръглите дървени кутии меките сирена „дишат” и не се запотяват, така че качеството им се запазва. Изхвърлянето на тези опаковкаи обаче остава проблем, тъй като няма инфраструктура за рециклирането им.
Съгласно новите правила, дървените кутии едва ли ще бъдат забранени, но ще бъдат предмет на следващи разпоредби за рециклиране и повторна употреба, което може да ги направи прекалено скъпи. Според Le Figaro, това може да доведе до замяна на дървените кутии с опаковки от рециклирана пластмаса.
Докато много евродепутати подкрепят законопроекта, Renew Europe поиска не само традиционните дървени и восъчни опаковки да се запазят, но и настоя до края на 2028 г. Европейската комисия да изготви доклад с оценка на предполагаемите ползи от рециклирането им.
„Преди да искаме от хората да рециклират дървени кутии, имаме да правим толкова много по отношение на пластмасовите опаковки“, казват от Renew Europe. Министърът по европейските въпроси на Франция също подкрепи поправките, с идеята за „прагматичен реализъм” и заради опасението, че законът може да разгневи избирателите в селските райони преди изборите за Европейски парламент през юни следващата година.
От своя страна, производителите на камамбер едва ли ще се откажат от традициите си, след като 12 години водят съдебна битка, за да защитят наименованието на своя продукт.
Още по темата във
facebook