Как известният аниматор Уолт Дисни e шпионирал за ФБР

Как известният аниматор Уолт Дисни e шпионирал за ФБР Снимка: pikist.com

През 1954 г. Дисни става "специален агент за връзки с обществеността" и остава информатор на ФБР до смъртта си през 1966 г.

Федералното бюро за разследване (ФБР) се е интересувало от много известни дейци на културата и изкуствата през целия ХХ век... Някой е подкрепяло, а на някой е създавало пречки интриги. Знаете ли, че самият Уолт Дисни е бил шпионин, който си е сътрудничил с американското правителство?

Американските власти се интересуват от изкуство и култура отдавна, но интересът им е "особен" и много таен. Не случайно ФБР е създало досиета на такива звезди, като Джон Ленън, известен със своята антивоенна пропаганда, и Елвис Пресли, който е известен със способността си да докарва феновете до ярост. Основният орган за вътрешна сигурност на САЩ е смятал известните личности за влиятелни фигури и ги е следял, съобщава Euronews.

Това, което следва, е дълъг списък с чернокожи артисти: в каталозите и досиетата на ФБР има информация за това как Джими Хендрикс е употребявал ЛСД или как се е провеждала общонационална кампания за забрана на хита Fuck Tha Police на групата N.W.A.

Когато правителството работи срещу артисти, това е едно. Това все пак е напълно очаквано. Но съвсем друго е, когато те работят съвместно.

Например, наскоро стана ясно, че през 50-60-те години на миналия век ЦРУ е популяризирало такива модернистични художници, като Джаксън Полок и Марк Ротко, за да покаже, че САЩ са по-свободни по отношение на изкуството, отколкото СССР.

Именно в периода на "студената война" могат да се намерят най-много такива примери.

В разгара на "червената война", когато Комисията за разследване на неамериканската дейност на сенатора Джоузеф Маккарти разрушава кариерата на дейци на изкуството и отляво, и отдясно, и в центъра (но най-вече отляво), художниците често са били принудени да доносничат за колегите си, за да не загубят работата си.

През 1952 г. известният режисьор на драмата "Трамвай "Желание" Елия Казан предава колегите си, които са били в Комунистическата партия. Това предизвиква осъждане и критика от страна на изтъкнати режисьори, която го съпътства през целия му живот.

Но всичко това е преамбюл към шпионската сага за една от най-известните фигури в световното киноизкуство - Уолт Дисни.

На 10 ноември 1940 г. медийният магнат е вербуван от ФБР, за да шпионира своите служители.

За контекста: в този момент Дисни се намира на вълната на успеха. "Мики Маус " вече е създаден през 1928 г., последван от такива хитове, като "Снежанка и седемте джуджета" през 1937 г. и "Пинокио" през 1940 година.

По това време ФБР е обезпокоено от появата на агитатори-комунисти в САЩ, особено след като страната се колебае по отношение на влизането във войната, която бушува в Европа. Кореспонденцията между Дисни и ФБР може да бъде прочетена на правителствения уебсайт.

Сътрудничейки си с бюрото за разследване, известният мултипликатор е предоставял информация, насочена към подкопаване на работата на профсъюзите в своята компания.

Стачката на аниматорите през 1941 г. довежда до това, че Дисни, в присъствието на членове на профсъюза, нарича много от тях комунисти. Той дори разрешава на директора на ФБР Дж. Едгар Хувър (чието име се споменава във филма "Убийците на цветната Луна") да използва творческите си идеи в някои проекти. В замяна на това на Дисни му е разрешено да снима в обектите на ФБР, както и му е осигурена постоянна защита.

През 1954 г. Дисни става "специален агент за връзки с обществеността" и остава информатор на ФБР до смъртта си през 1966 г.

Когато информацията за вербуването му е разсекретена, се разкрива, че голяма част от работата, която великият мултипликатор е извършил с правителството на САЩ, е свързана с пропагандистки филми.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: