Предприятията в жп транспорта против увеличение на таксите за достъп до инфрактруктурата

Предприятията в жп транспорта против увеличение на таксите за достъп до инфрактруктурата Снимка: wikipedia.org

Представители на лицензираните жп превозвачи в страната дадоха днес пресконференция по повод поредното драстично увеличение на таксите за достъп по железопътната инфраструктура

„Свидетели сме на пълната липса на адекватни действия в железопътния транспорт“. Това заяви Пенко Несторов, председател на Асоциацията на предприятията в железопътния транспорт по време на днешната пресконференция в БТА. В нея взеха участие представители на лицензираните жп превозвачи в страната. 

„От години липсва цялостна и устойчива жп политика, не се хармонизира законодателството ни с това на ЕС (като в последните години се наблюдават включително и няколко наказателни процедури срещу България). От това страдат всички железопътните превозвачи, които са направили огромни инвестиции, но държавата не може да им осигури нормална и предвидима бизнес среда“, оплакаха се от жп бранша.

Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) за пореден път увеличава таксите за достъп до инфраструктурата - драстично, необосновано, дискриминационно и абсолютно „на тъмно“. „От години алармираме Министерството на транспорта, Изпълнителна агенция “Железопътна администрация“ и НКЖИ за това, че моделът за формиране на таксите не отговаря на задължителните изисквания, които са въведени в единното железопътно пространство в ЕС. Тези правила изискват таксите да се формират на база преки разходи на НКЖИ, т.е. тези които зависят от експлоатацията на релсовия път. Продължава порочната практика на НКЖИ да формира таксите си на база на постоянните си разходи, което изрично е забранено от законодателството“, обясни Несторов. В Регламент 2015/909 изрично са посочени кои разходи са преки и кои не. Така НКЖИ получава такси, които имат многократно завишена стойност от действителните, които трябва да се плащат. И тези такси се одобряват от ИА „ЖА“. 

Например, за влак, който е 1000 тона за трасето от Драгоман до Капъкуле се заплащат такси в размер на 8 евро за километър. За сравнение в Германия за влак от 4 000 тона (четири пъти по-голям влак)се заплаща 3 евро на километър. „Ние плащаме 12 пъти повече от превозвачите в Германия. Но не наблюдаваме да се инвестира 12 пъти повече в железопътната инфраструктура“, поясниНесторов. Този подход на определяне на таксите дискриминира българските превозвачи и ги прави неконкурентни на пазара. 

Това ще доведе до фалит на железопътните превозвачи и касае цялостния модел на работа. Въпреки, че Референтния документ за таксите се издава годишно, има години, при които той се изменял 11 пъти през годината, на практика това е почти всеки месец. Тези изменения се извършват без консултации със заинтересованите страни и без прозрачност. 

Пазарът налага сключването на търговски договори за една или повече от една година, но с промяната на таксите в Референтния документ и жп превозвачите не могат да предвидят себестойността на собствената си услуга и нерядко се налага да возят на загуба. Както е сега при поредното увеличение в пъти на таксите, считано от вчера, 1 ноември 2023 година. Въпреки, че в ИА „ЖА“ са депозирани 9 жалби срещу това увеличение, то не беше преразгледано, нито от администрацията намериха за необходимо да го мотивират или обсъдят. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: