Защо жените използват изкуствен интелект по-рядко от мъжете
- Smart Life
- Текст:
Над 180 милиона потребители вече използват популярния чатбот с изкуствен интелект (ИИ) ChatGPT, но Хариет Келсал казва, че не е за нея. Тя продава бижутата си от своя уебсайт и признава, че ИИ би ѝ помогнал да общува с клиентите си, тъй като има дислексия. Но бижутерката е направила няколко експеримента с ChatGPT и е забелязала грешки в отговорите му.
Г-жа Келсал е решила да тества ChatGPT и поискала данни за популярно произведение на ювелирното изкуство - кралската корона на Св. Едуард, окичила главата на крал Чарлз III на коронацията му през май. По този повод короната е подробно описана в медиите, и въпреки това бижутерката е установила, че много от данните, подбрани от ChatGPT се отнасят до други кралски регалии. Тя се тревожи, че мнозина приемат подадената от ChatGPT информация безкритично и по този начин разпространяват заблуди, което е нейната причина да не използва ИИ – както правят 65% от жените, но само 46% от мъжете.
Лондонската бизнес-инструкторка Мишел Лейварс не използва ИИ да създава съдържание вместо нея, защото иска да запази индивидуалността си при работа с клиентите и смята, че точно това ги привлича. „Хора, които ме познават и посещават моя сайт, казват, че веднага разпознават моя директен стил и са сигурни, че говорят с човека Мишел”, казва тя.
Дори в една област, в която се смята, че ИИ се използва широко, Хейли Байстрам е избрала да не го прави. Тя има агенция за запознанства и за да намери подходящи партньори за своите клиенти, предпочита да се срещне с тях, да изгради лични впечатления и без да разчита на алгоритми, да потърси за всеки от клиентите си неговата „половинка”, споделяща сходни интереси.
„ChatGPT може да облекчи работата ми при създаването на потребителските профили на моите клиенти, но за мен това би отнело духа и персоналноста в работата ми, така че го правя сама, макар че понякога работя цял ден по един потребителски профил. Но да използвам ИИ за мен би било измама”.
Александра Кауърд, специалист по бизнес-стратегии от Шотландия, се тревожи особено от използването на „тежък фотошоп”: „Представяте се измамно, в стройна, млада и модерна своя версия и навлизате в едно пространство, където вашите клиенти няма да ви разпознават като личност, а и вие ще загубите реална представа за себе си”, тревожи се г-жа Кауърд, защото е виждала резултатите от шока при осъзнаване на реалността.
Това, разбира се, са основателни причини за резервираността на жените към ИИ. Но Джоди Кук, която е експерт в областта, вижда и по-дълбоки фактори. Тя е основател на Coachvox.ai, приложение, с което бизнес-лидери могат да използват ИИ, за да създадат свой виртуален клонинг. Изхождайки от опита си, Джоди Кук смята, че жените избягват ИИ просто защото много от тях не владеят уменията за работа с ИИ. Тя вижда причините във факта, че т. нар. STEM - наука, технологии, инженерство и математика – е област, доминирана от мъжете „и изглежда отношението към ИИ отразява това несъответствие”.
Така или иначе, по-слабият успех на ИИ сред нежния пол е факт, независимо дали е обмислен избор, практичност, склонност към реализъм, съмнения, несигурност, неумение или вродена подозрителност – т.е., причини, които могат да бъдат и предимство, и недостатък.
Още по темата във
facebook