Само чрез историческа трансформация глобалният туризъм може да победи COVID-19

Само чрез историческа трансформация глобалният туризъм може да победи COVID-19 Снимка: www.euractiv.com

Ще оцелее ли туризмът в условията на „новото нормално" след кризата
През последните години все повече страни са заети с увеличаване на мястото на туризма в своите икономически програми. И все пак туризмът е може би най-голямата икономическа жертва на COVID-19. Това заяви Зураб Пололикашвили, генерален секретар на Световната организация за туризъм към ООН (UNWTO).  

В световен мащаб секторът е сред най-добрите работодатели. Международният туризъм представлява 7% от общия износ и е третата по големина експортна категория в света по приходи, след химическата промишленост и горивата. Само в Европа туризмът реализира приходи от близо 410 милиарда долара през 2019 г. и осигури повече от 27 милиона работни места. Накратко, туризмът заема централна роля в световната икономическа машина.   

В целия свят милиони работни места ще бъдат загубени, като най-уязвимите членове на нашите общества страдат най-много. Въпреки че по време на изминалите кризи туризмът доказа своята издръжливост и способност да се възстанови, новото нормално след приключване на пандемията означава, че ще бъдем на неизучена територия.  

През това време, без силен и жизненоважен туристически сектор, напредъкът за устойчиво развитие е изложен на сериозен риск. 
Наскоро ООН вдигна тревога по отношение на заплахата за развитието, която представлява пандемията. И Световната банка предупреди за „значително по-висок риск“ от увеличена бедност за страни, зависими от индустриите, които са най-уязвими от въздействието на вируса.   

Сега, когато някои страни гледат напред към фазата на възстановяване, ролята, която туризмът трябва да играе, все повече се признава. На национално равнище UNWTO приветства стъпките, които се предприемат за подкрепа на туризма в този критичен момент, като признават, че това ще доведе до изплащане на дивиденти в дългосрочен план.   

В Италия, една от най-засегнатите страни и водеща туристическа дестинация, официалните мерки за осигуряване на възстановяване на броя на туристите, както и ваучерите за разсрочени пътувания ще помогнат да се запази силното доверие на потребителите и бизнесът ще работи.   
По подобен начин, като осигурява на туристическия бизнес стимули за ликвидността, правителството на Доминиканската република помага да се подпомогне един от най-ценните му активи, този, който ще бъде безценен в предизвикателните месеци и години напред.  
А в Китай туристическият сектор е готов да се върне на работа, благодарение на намесата на правителството, предоставило повече от 900 милиона щатски долара, за да гарантира, че туристическите агенти могат да възстановят своите клиенти.   
Междувременно в по-голям мащаб призивите на високо равнище от Европейската комисия са лидерите на ЕС да заделят 25% от цялото финансиране за възстановяване на туристическия сектор. Това също се определя като стъпка в правилната посока.


Но туризмът се нуждае от нещо повече от стимулиращи пакети. Нуждаем се от начини да реабилитираме туризма, за да може той да бъде в крак със света след COVID-19, настоява Пололикашвили.   
„Като част от по-широк отговор на Организацията на обединените нации и в сътрудничество с националните правителства и частни предприятия, ние очертахме контурите на това как може да изглежда трансформиран туристическият сектор", посочва генералният секретар на UNWTO.    

„Само истински глобални усилия за сътрудничество могат да запълнят празнините. Ето защо публичните и частните заинтересовани страни в туристическия сектор както на местно, така и на международно ниво ще трябва да разработят творчески решения на тези глобални предизвикателства. Ангажирането на правителството с частни предприемачи и иноватори е централно за тази визия.  

За да превърне тази визия в реалност, UNWTO свика Комитет за глобална криза в туризма, съставен от членове, колеги на агенции на ООН и лидери в частния сектор. Чрез това ние координираме отговора на сектора и очертаваме път към устойчиво възстановяване.   

Ние също свързваме предприемачи и иноватори от частния сектор с институции и организации от публичния сектор, за да намерим решения за възстановяване на здравето, икономиката и дестинациите.   
И когато UNWTO гарантира комбинация от финансова и правителствена подкрепа за предприемачите, опериращи в най-икономически опустошените туристически сектори по света, можем да започнем сеитбата на семената за нова туристическа инфраструктура след COVID-19.  

По-конкретно фокусът ни ще бъде върху две ключови области. Първо, очакваме преминаване към насърчаване на местния и регионалния туризъм. Това ще изисква нестандартни мерки за осигуряване на максимална безопасност в пост-пандемичен контекст за възстановяване на доверието на туристите, основаващо се на защита на здравето и благополучието.  

Това от своя страна ще съпровожда преминаването към регенерация и устойчивост. В миналата криза видяхме как вътрешният фокус играе ключова роля за по-широкото икономическо възстановяване. Това е възможност за разпространение на много ползи, които туризмът може да донесе на селските общности. Това са общности, които често са изоставени.  

Трябва да сме реалисти и да очакваме, че на международния туризъм ще отнеме повече време, за да се възстанови. Отново правителствата трябва да изиграят своята роля тук и нашите препоръки изрично призовават да се предприемат стъпки за запазване на работните места и когато това не е възможно, да се предоставят нови умения на туристическите работници, които да съответстват на променящия се пазар на труда", добавя шефът на туристическата организация. 

Само ако следваме новата ера на иновациите, ще видим, че основите на нов туристически сектор след COVID-19 започват да се възстановяват. Ключът, както винаги, ще бъде междусекторното глобално сътрудничество. В крайна сметка, по думите на генералния секретар на ООН Антонио Гутерес, глобалните предизвикателства могат да бъдат посрещнати само с глобални отговори.

 Зураб Пололикашвили е генерален секретар на Световната организация за туризъм на ООН (UNWTO) от януари 2018 г.  

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: