100 години Walt Disney: Бизнесът зад фабриката за чудеса
- Bright Life
- Текст:
Милиони, ако не и милиарди хора по света са гледали поне един от световноизвестните анимационни филми на компанията, родена в Холивуд на 16 октомври 1923 г., когато Уолт Дисни подписва договор за поредица неми късометражни филми с полудвижещи се герои „Алиса в страната на чудесата”. Датата е началото на успеха на Уолт Дисни и на едноименната му компания, наречена първоначално DisneyBrothersStudio, защото Уолт я създава с брат си Рой, и преименувана по-късно WaltDisneyStudio.
През 1928 г. карикатуристът и аниматор Уб Айуъркс рисува култовия символ на WaltDisneyStudio - Мики Маус, по идея на Уолт и с неговия глас. Любимият на десетки поколения мишок е христоматиен пример как около един водещ герой се правят много пари – и ако днес искате да изредите къде се е подвизавал Мики, освен на екрана, определено ще е по-лесно да преброите какво не е маркирал с присъствието си симпатичният мишок.
Рисуването и анимацията са ключът на Уолт Дисни към бизнеса, но скоро открива, че талантът му е другаде – да създава екипи, които да развиват творческите му идеи, а той да ги превръща в свръхуспешен бизнес. Открива висококвалифицирани талантливи аниматори и им дава големи заплати и много привилегии, като същевременно измъква от всеки свой служител максимума.
„Винаги съм смятал и винаги ще чувствам, че мъжете, които допринасят най-много за организацията, трябва да се ползват с някои привилегии”, казва Уолт Дисни пред участниците в първата стачка в студиото му през 1941 г., която решава със създаването на синдикат.
Настъпва Втората световна война и Дисни се принуждава да прави пропагандни филми. Въпреки, че днес се смятат за класика, филми като”„Дъмбо” (1941) или „Бамби” (1942) са били чист комерсиален провал по време на излизането им.
След войната свободният избор на теми се завръща с нови бестселъри, а в нетрадиционния ум на Уолт Дисни се появява нова идея: тематичен парк. Представя си мястото като приказен свят, в който децата да си играят с любимите си герои, а възрастните да се връщат в детството си. За Дисни това място е малкото градче Марселин в щата Мисури, където е прекарал пет години като дете – и главната улица на първия Дисниленд го пресъздава.
Казват, че повече от 300 инвеститори са отхвърлили проекта, но Уолт Дисни е упорит и създава своя семеен увеселителен прак за $ 17 милиона. Открит е през 1955 г. в Калифорния. Билетът за възрастни е $1 (около $ 10 днес) и $ 0,50 за деца, но само за входа. За всяка атракция в парка се плаща допълнително - $0,25 за възрастни и $0,10 за деца, но дори и така, бизнес резултатът е колосален.
Церемонията по откриването се излъчва на живо по American Broadcasting Company (ABC), която 40 години по-късно става собственост на Walt Disney Company, присъединявайки се към богатото портфолио от собствени компании.
Днес Walt Disney Company е гигант в развлекателната индустрия, оценен през 2022 г. на $ 203,63 милиарда. Вторият американски парк Disney е в Орландо, Флорида, свои паркове Дисниленд имат Париж, Токио, Хонг Конг и Шанхай. Компанията притежава знакови студиа на Холивуд, като Lucasfilm („Междузвездни войни”), Marvel Studios и Twentieth Century Home Entertainment („Семейство Симпсън”), спортния кабелен канал ESPN и National Geographic, плюс круизни линии, компании за недвижими имоти, ваканционни селища и много други.
Какво би си помислил бащата на Мики и Доналд, ако можеше да види компанията си на един век? „Сигурно би бил много доволен, че е предвидил силата на идеята за стоки и услуги, свързани с маркетинга на медийните продукти”, казват днешните мениджъри на фабриката за чудеса.
Още по темата във
facebook