Стачка скова гигантите на американската автомобилна индустрия
- Актуално
- Текст:
Обединеният съюз на автомобилните работници (UAW) заяви, че предложените им нови трудови договори са неприемливи, след като досегашните им изтекоха в четвъртък вечерта. Стачката може да предизвика повишаване на цените на автомобилите и големи сътресения в автомобилната индустрия, пише ВВС, но според UAW, решението е в ръцете на компаниите.
„Стачката ще свърши, когато започнат да се грижат за работниците си“, каза президентът на UAW Шон Фейн. Синдикатът поиска „силни трудови договори”, в т.ч. 40% увеличение на заплатите за своите 140 000 членове, отбелязвайки, че за последните четири години заплатите на шефовете в компаниите са се увеличили със същия процент.
Другите искания са четиридневна работна седмица, автоматично индексиране на заплатите според инфлацията и ограничаване на временните договори, които не позволяват работникът да ползва синдикални облаги.
За провеждането на стачката гласуваха 97% от членовете на UAW. Много от работниците са потомствени служители на автомобилопроизводителите и посочват, че днес не могат да си позволят живота, който са имали родителите им, със заплатите и пенсиите, осигурени от работодателите им в миналото.
„Изпълнителните ни директори правят над $ 20 милиона годишно, а аз не мога да си позволя колата, която правя”, казва четвърто поколение работник в завода на Stellantis в Мичиган, който произвежда Jeep Grand Cherokees.
Обявената 10-дневна стачка може да струва близо $ 1 милиард загуби за компаниите и над $ 5 милиарда загуби за икономиката на САЩ. Работниците също „ще пропуснат” около $ 900 милиона заплати. По време на стачката UAW им осигурява $ 500 седмично обезщетение, но то далеч не достига трудовите им възнаграждения. „Искаме да работим за корпорациите, които правят добри пари, но искаме и нашия справедлив дял”, казва 33-годишна служителка в GM.
Трите завода, които стачкуват, са от решаващо значение за производството на някои от най-печелившите автомобили на марките, а от UAW не изключват разширяване на стачните действия. GM, Ford и Stellantis продават около 40% от автомобилите в САЩ, въпреки че и чуждестранни марки като Toyota заеха добър дял от пазара в последните 25 години.
Още по темата във
facebook