Ще се качите ли в такси без шофьор?

Ще се качите ли в такси без шофьор? Снимка: qz.com

Ако сте в Сан Франциско, вероятно случаен минувач ще засили шока от гледката на празното шофьорско място и ще ви предупреди: „Внимавайте, не са безопасни!”

Една част от жителите на Сан Франциско не одобрява „роботакситата” и смята, че градът е вкаран в опасен експеримент, който излага на риск живота на пътници и пешеходци. Група активисти дори дезактивират „умните” коли, поставяйки на капаците им конуси, които предупреждават за възможна авария и блокират част от сензорите на роботакситата. 

Но градските власти засега са решени да ги пуснат по улиците на Сан Франциско. От началото на годината Комисията за комунални услуги в Калифорния (CPUC) разреши на две таксиметрови компании да работят с роботаксита през нощта, а на 10 август CPUC гласува разрешение за 24-часови услуги. Само десет дни след това обаче настъпилият хаос в трафика принуди CPUC да „отреже” наполовина броя на роботакситата. 

San Francisco autonomous vehicles are being disabled by traffic cones ahead  of a California Public Utilities Commission hearing on robotaxi expansion.
Дезактивиранетона роботакситата е просто, снимка - slate.com

Срещу иновативните возила са шофьорите на таксита, които се притесняват, че ще загубят работата си. Камионите за сметосъбиране казват, че колите с изкуствен интелект (ИИ) често се развалят и блокират улиците. Пожарната служба на Сан Франциско посочи, че само в периода на нощното обслужване, пътят на пожарни коли е бил блокиран 55 пъти. Други подкрепят технологията, но смятат, че още не е безопасна. Хората с физически увреждания се чудят как ще влязат в таксито без помощ от шофьор, а пътуващите за и от гари и летища питат кой ще товари куфарите им в багажника. 

Поддръжниците на роботакситата изтъкват, че високотехнологичните коли ограничават "състезателите" по улиците и са много по-надеждни от „ядосани или разсеяни” шофьори. Слепи клиенти ги предпочитат, защото не удължават ненужно курса. Роботакситата не протестират и срещу превоза на майки с деца в детски колички

Журналист на ВВС, експериментирал един месец с роботакситата на Сан Франциско, казва че са безопасни, но несигурни по друг начин – при невъзможност да прецени завой например, „умната” кола просто спира посред улицата, принуждавайки останалите участници в движението да извършват сложни и често забранени маневри. 

Cruise, Waymo Cope With Robotaxi Backlash in San Francisco | Transport  Topics
Хаос в трафика с роботаксита, снимкаа - ttnews.com

Градската прокуратура поиска от CPUC да отмени разрешението, но двете компании, опериращи с роботаксита настояват, че колите им са безопасни и са преминали изпитателен маршрут от над три милиона мили без нито един инцидент с пешеходец или велосипедист. Много жители на Сан Франциски обаче не са убедени. Разочаровани, че градската управа „не ги чува”, те смятат да се самоорганизират, за да променят това. 

Сан Франциско очевидно е на кръстопът. Градът иска да бъде водещ в иновациите и след роботакситата пусна и шатъл без шофьор. Но много от жителите не искат по улиците модерните „конници без глава”, докато компаниите, опериращи с умните возила, се борят за място в градския транспорт. Така че дали Сан Франциско ще застане начело в авангардното градско придвижване засега е въпрос с повече неизвестни, отколкото положителни отговори. 

San Francisco launches driverless bus service following robotaxi expansion
Безпилотният шатъл Loop, снимка - economictimes.indiatimes.com

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: