Ще се качите ли в такси без шофьор?
- Актуално
- Текст:
Една част от жителите на Сан Франциско не одобрява „роботакситата” и смята, че градът е вкаран в опасен експеримент, който излага на риск живота на пътници и пешеходци. Група активисти дори дезактивират „умните” коли, поставяйки на капаците им конуси, които предупреждават за възможна авария и блокират част от сензорите на роботакситата.
Но градските власти засега са решени да ги пуснат по улиците на Сан Франциско. От началото на годината Комисията за комунални услуги в Калифорния (CPUC) разреши на две таксиметрови компании да работят с роботаксита през нощта, а на 10 август CPUC гласува разрешение за 24-часови услуги. Само десет дни след това обаче настъпилият хаос в трафика принуди CPUC да „отреже” наполовина броя на роботакситата.
Срещу иновативните возила са шофьорите на таксита, които се притесняват, че ще загубят работата си. Камионите за сметосъбиране казват, че колите с изкуствен интелект (ИИ) често се развалят и блокират улиците. Пожарната служба на Сан Франциско посочи, че само в периода на нощното обслужване, пътят на пожарни коли е бил блокиран 55 пъти. Други подкрепят технологията, но смятат, че още не е безопасна. Хората с физически увреждания се чудят как ще влязат в таксито без помощ от шофьор, а пътуващите за и от гари и летища питат кой ще товари куфарите им в багажника.
Поддръжниците на роботакситата изтъкват, че високотехнологичните коли ограничават "състезателите" по улиците и са много по-надеждни от „ядосани или разсеяни” шофьори. Слепи клиенти ги предпочитат, защото не удължават ненужно курса. Роботакситата не протестират и срещу превоза на майки с деца в детски колички.
Журналист на ВВС, експериментирал един месец с роботакситата на Сан Франциско, казва че са безопасни, но несигурни по друг начин – при невъзможност да прецени завой например, „умната” кола просто спира посред улицата, принуждавайки останалите участници в движението да извършват сложни и често забранени маневри.
Градската прокуратура поиска от CPUC да отмени разрешението, но двете компании, опериращи с роботаксита настояват, че колите им са безопасни и са преминали изпитателен маршрут от над три милиона мили без нито един инцидент с пешеходец или велосипедист. Много жители на Сан Франциски обаче не са убедени. Разочаровани, че градската управа „не ги чува”, те смятат да се самоорганизират, за да променят това.
Сан Франциско очевидно е на кръстопът. Градът иска да бъде водещ в иновациите и след роботакситата пусна и шатъл без шофьор. Но много от жителите не искат по улиците модерните „конници без глава”, докато компаниите, опериращи с умните возила, се борят за място в градския транспорт. Така че дали Сан Франциско ще застане начело в авангардното градско придвижване засега е въпрос с повече неизвестни, отколкото положителни отговори.
Още по темата във
facebook