Настъпи ли ерата за контрол над големите онлайн платформи
- Акценти
- Текст:
Цифровото регулиране, което ЕС разработи и въведе, разклати комфорта на онлайн платформите, чиито действия досега не се съобразяваха с принципа, че това, което е забранено офлайн, трябва да е забранено и онлайн, отбелязва Euronews. Тази аксиома е в основата на новото европейско законодателство, което има за цел да предпази потребителите онлайн, да защити основни права на европейците като лична неприкосновеност и свобода на словото и да спре разпространението на незаконно или вредно съдържание.
Като начало, DSA изисква спазване на разпоредбите му от глобалните онлайн платформи с над 45 милиона активни потребители годишно. Сред тях са 8 социални медийни платформи (Facebook, TikTok, X, (бивш Twitter), YouTube, Instagram, LinkedIn, Pinterest и Snapchat), 5 от най-големите онлайн пазари (Amazon, Booking.com, Alibaba, Ali Express и Zalando), търсачките на Google и Microsoft, магазините за мобилни приложения Google Play и AppStore, както и Google Maps и Wikipedia.
Списъкът не е окончателен и постепенно ще обхване всеки бизнес, предоставящ цифрови услуги на европейците. По-малките цифрови платформи обаче имат още шест месеца, преди „да подредят” услугите си според разпоредбите на DSA.
Законът дава на потребителите повече контрол и прозрачност при модериране на съдържанието – например, да не виждат персонализирана реклама или клипове, подбрани вследствие анализ на профила им, да маркират незаконно онлайн съдържание и опасни продукти. DSA забранява и насочването на реклами към уязвими категории хора, включително деца и изисква платформите да предоставят повече информация защо дадена публикация се премахва.
Facebook и Instagram вече предоставят на потребителите си прости инструменти за докладване на съдържание, докато Amazon отвори нов канал за докладване на съмнителни стоки. TikTok вкара допълнителна опция за маркиране на видеоклипове с реч на омразата, тормоз, или измама. Google предлага по-голяма видимост в решенията за модериране на съдържание и различни начини за връзка с компанията.
Макар че принципно подкрепя DSA, немският онлайн търговец на мода Zalando подаде жалба срещу включването му сред най-големите плантформи. Иск е завел и Amazon. Санкциите при нарушения на DSA предвиждат глоби на стойност до 6% от глобалните приходи на компаниите, което може да им струва милиарди и дори забрана да предлагат услугите си в ЕС.
Но не очаквайте наказанията да доведат до бърз резултат, като например да свалите бързо конкретен видеоклип, насърчаващ реч на омразата или расизъм – вашата маркировка е само първата стъпка, а решението за премахване на съдържание подлежи на анализ. По-голямата цел на DSA по същество е да позволи на контролните органи да надникнат зад завесата, за да видят как работят алгоритмите на онлайн платформите и да влияят на съдържанието преди публикуването му.
Още по темата във
facebook