Уморени ли сте от „типфлацията“?
- Услуги
- Текст:
Ако чувствате, че от вас искат да дадете бакшиш практически навсякъде в наши дни, не сте сами. В допълнение към традиционните места – ресторанти, фризьори, таксита – клиентите са подканвани да дават бакшиши навсякъде – от гишетата на магазините, до павилионите за самочекиране на летищата.
Експерти по етикет като Томас Фарли – известен също като „Мистър Маниери“ - наричат явлението „типфлация“.
„Хората наистина се чувстват принудени“, казва Фарли. „Вече живеем в инфлационни времена. Всичко е безумно скъпо. И на всичкото отгоре ви питат всеки път, когато се обърнете: „Колко бихте искали да дадете?“ Чувствам се притиснат, чувствам се нуждаещ се и почти всеки клиент, с когото говоря, казва: „Защо фирмите просто не плащат на хората повече?““
Това е добър въпрос, но не задържайте дъха си за отговор. По-скоро се утешавайте със знанието, че все още има сценарии, при които експертите по етикет казват, че бакшиш не е задължителен – дори ако ви бъде представен таблет, който изисква такъв.
Ето пет професии и сценарии, които не изискват бакшиш:
Професионални услуги
Като общо правило не е необходимо да давате бакшиш на никого, който получава заплата или изпълнява занаят. Това означава, че не е нужно да давате бакшиш на лекари, адвокати, учители, водопроводчици или кабелни техници.
„Не само, че няма да се очаква, но би било много нетрадиционно и много неудобно“, казва Фарли. Плюс това, в определени ситуации, „може да изглежда, че се опитвате да извлечете някаква полза, или че това може да е някакъв вид подкуп“.
Обслужване на каса/гише
По правило всеки, който работи на гише, получава заплата, докато тези, които доставят храна до вашата маса или до дома ви, разчитат на бакшиши като основна част от доходите си. Поради тази причина даването на бакшиш на хора, които работят зад гише, като бариста или касиер, не е изискване, що се отнася до експертите по етикет – дори ако таблетът предполага друго.
„Когато обърнат това устройство, това е нещо впечатляващо и хората се чувстват засрамени да дадат бакшиш, но не е нужно“, казва Илейн Суон, експерт по начин на живот и етикет и основател на Училището по протокол Swann.
Това обаче не означава, че бакшиш за служител зад тезгяха е изключен. „Хубав жест е да предложиш бакшиш на работник, който надхвърля стандартното обслужване“, казва Суон. „Например, може би посещавате редовно заведението и са запомнили поръчката ви.“
Събития с отворен бар
Ако отидете на събитие с отворен бар, персоналът на бара може да постави буркан за бакшиши, или не. Като основно правило, „имайте предвид, че домакинът на това събитие вероятно вече се е погрижил за бакшиша“, казва Суон. „Този бакшиш ще бъде включен в цената, която трябва да платят за мястото или за барманското обслужване.“
Това означава, че вие не сте длъжни също да давате бакшиш. Това, разбира се, се оценява, и може да ви помогне да получите по-добро обслужване през цялата нощ.
„Ако барът е оживен и има много хора, от които се приемат поръчки, фактът, че ги признавате може да ви донесе по-голямо наливане. Може би са ви дали чашата лед, която сте искали“, казва Фарли. „Долар тук или там не е твърде високо искане.“
Двойни бакшиши
Не е нужно да давате два пъти бакшиш за една и съща услуга. Суон наскоро е чула отзиви от жени, които са дали бакшиш на маникюриста, който е работил по ноктите им в салон, и след това са били подканени да дадат отново бакшиш, когато плащат на касата. „Просто салонът се опитва да измъкне повече пари от вас.“
Ситуацията може да стане малко по-сложна в градовете, които са въвели изисквания за минимално заплащане за работници на бакшиш, като сервитьори в ресторанти. Някои ресторанти в тези градове прилагат 20% такса за обслужване към сметката ви, преди да ви представят опцията за бакшиш.
В тези случаи е подходящо дискретно да попитате вашия келнер къде отива таксата. „Ако ви кажат, че отива към сервитьорите, комуникациите и т.н., работата ви по даване на бакшиш е свършена“, казва Суон.
Ако парите отиват в заведението, вероятно ще искате да оставите бакшиш на келнера, който се е погрижил за вас, казва Фарли, който е давал 20% бакшиш върху 20% такса за обслужване в ресторант в Денвър.
„От гледна точка на етикета, ние все още даваме бакшиш на сервитьорите, които ни носят храната“, казва той. „Но напуснах този ресторант с чувството, че това не е приемлива ситуация.“
Лошо обслужване
Никога не сте длъжни да дадете бакшиш на някого, който ви е предоставил лошо обслужване или ако сте изпаднали в грубо отношение с него. В случай на индивидуална услуга, като например подстригване, може да е доста орязано и засушено. Всъщност, ако фризьор толкова съсипе косата ви, че смятате, че не заслужава бакшиш, вероятно няма да се откажете да поискате пълно възстановяване.
При ресторантите става малко по-сложно. Суон препоръчва плаваща скала за бакшиш в ресторант, като стандартът е 20% и повече, ако сервитьорът се представи изключително. Дори и при лошо обслужване, тя не би паднала под 10% — и ако е така, все още трябва да си зададете някои въпроси. А именно, виновен ли е сервитьорът?
„Ако храната отнеме твърде много време, за да пристигне, това е кухненски проблем. Ако не е била приготвена правилно, това е кухненски проблем. Ако средата не е приятна, да речем защото е била твърде шумна, това няма нищо общо с обслужването.“
Ако сте имали неприятно взаимодействие със сервитьор, може да сте в правото си да орежете бакшиша му, но не забравяйте да го съобщите на ръководството, казва Суон.
„Ако се обърнете към ръководството и след това оставите по-нисък бакшиш, те ще разберат, че не сте просто глупак или необразован по отношение на бакшишите“, казва тя. „Независимо дали са съгласни с оплакването ви или не, ще разберат защо сте оставили по-нисък бакшиш.“
Още по темата във
facebook