Децата и тийнейджърите могат да правят ценни изследвания на дивата природа

Децата и тийнейджърите могат да правят ценни изследвания на дивата природа

Ето как

Околната среда е в криза. Младите хора призовават за екологични действия и искат повече образование за околната среда и извънредната климатична ситуация. И търсят какво могат да направят, за да се справят с изменението на климата.

Децата могат да дадат ценен принос в изследванията на околната среда чрез граждански научни проекти – където членовете на обществото помагат на учените в изследванията.

В един проект се разглежда участието на младите хора в iNaturalist, популярно приложение за природата. Младите участници, на възраст между пет и 19 години, използват приложението самостоятелно или по време и след посещение на събития, организирани от Природонаучния музей в Лондон, Природонаучния музей на окръг Лос Анджелис и Калифорнийската академия на науките в Сан Франциско.

Приложението позволява на хората да качват снимки на организми и да добавят информация, като местоположение, дата и час. Ако тази информация бъде добавена, снимката се счита за „подлежаща на проверка“.

Проверимите снимки, които се считат за добро качество (както е договорено с общността на iNaturalist), са обозначават като „изследователска степен“. Изследователският принос се споделя с Глобалния информационен фонд за биоразнообразието, който позволява отворен достъп до данни за всички видове живот на Земята. Тези данни често се използват от изследователите на биоразнообразието.

Да дадеш принос

Установихме, че младите хора, използващи приложението, са допринесли за качествения мониторинг на дивата природа със същата скорост като възрастните, с подкрепата на онлайн общността на iNaturalist. Техните наблюдения са от изследователска степен и следователно – потенциално ценни за изследване на дивата природа.

Нещо повече, дивата природа може да се възползва от приноса на млади доброволци. Открихме, че младите хора са склонни да наблюдават и идентифицират различни видове от възрастните. Това обикновено са по-малки видове, като насекоми, гъби и паяци. Въпреки че това може да се дължи на личните предпочитания на децата, може да зависи и от техните различни умения, възможности и налични инструменти – например дали имат камери с висока разделителна способност.

Въпреки че хората обикновено участват в граждански научни проекти заради широките си опасения за околната среда и загрижеността за другите, те също така развиват научни знания и умения, като например познаване на научния процес и специфични за темата знания – например, научаване и събиране на данни за застрашени видове.

Прави се връзка с учители, които ангажират своите ученици в проекти за гражданска наука. Целта е да разберем дали гражданската наука може да помогне на младите хора също да се ангажират с екологичните науки. Учителите потвърждват ползите от ученето за младите хора, като добавят, че децата също поддържат постоянна ангажираност с науката, след като се включат. Учител по природни науки в средно училище казва:

Мисля, че това е просто различен начин да се прави наука, да се помогне на учениците да бъдат по-ангажирани с науката. Говорете с тях за реални проблеми, които могат да видят в ежедневието. Така че не става въпрос за идеята, това е просто наистина различен начин за преподаване на наука в класната стая.“

Друг учител по природни науки посочва собствеността, която младите хора имат върху своето научно обучение чрез гражданска наука:

Another science teacher pointed out the ownership that the young people had over their scientific learning through citizen science:

„Тогава те, учениците, ще бъдат тези, които архивират наученото, те ще бъдат тези, които след това ще решат помежду си какво да разгледат в детайли и ще се опитат да изработят връзката на последователността между тези проби... Така че става въпрос за вземането на решения помежду им в това по-голямо [научно] сътрудничество.

 

Учене чрез правене

Друго изследване потвърди тези открития. То разглежда участието на младите хора в Zooniverse, уебсайт за гражданска наука.

Уебсайтът кани доброволци да участват в научни проекти, като изпълняват задачи. Те могат да включват класифициране на снимки на животни, транскрибиране на исторически данни за дивата природа или анотиране на животни в изображения на фотокапан.

Младите учени съобщават, че са придобили знания в областта на науката за околната среда, като например да разберат повече за броя на популациите на местните диви животни. Те се чувстват експерти и бяха признати за експерти от другите. Те продължават да използват научните си познания другаде: написали са блог, за да споделят знанията си, или продължават да изучават хуманитарни науки в университета.

Въпреки това деца и тийнейджъри, които са имали съществуващ интерес и опит с научни дейности, е по-вероятно да научат за околната среда в Zooniverse. Също така, младите участници, които са се включили в дейности за размисъл и дискусия, са по-склонни да покажат по-високи нива на екологично обучение в сравнение с тези, които току-що са изпълнили задачите.

Учителите казват, че биха могли по-добре да помогнат на учениците да участват успешно в екологични изследвания, ако имат достъп до правилните ресурси.

Това включва насоки и подкрепа за това как да прилагат граждански научни дейности в техните класни стаи. Тази подкрепа може да бъде под формата на програми за професионално развитие или инструменти, като например платформата nQuire, която насочва и дава възможност за участие в различни етапи на научни изследвания.

Децата и тийнейджърите могат да помогнат за напредъка в изследванията на дивата природа и по този начин да помогнат на околната среда. Но за да направят това, те трябва да бъдат подсилени с подходящи знания и умения чрез добре разработени образователни програми и да получат правилната подкрепа от изследователската общност.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: