Унгарските учители загубиха статута си на държавни служители

Унгарските учители загубиха статута си на държавни служители Снимка: eureporter.co

В допълнение, противоречивият нов закон, приет от управляващата партия Fidesz увеличава допустиото седмично натоварване и позволява учителите да бъдат местени в други училища.

„Знаех какво да направя – просто напуснах работата си като учителка”, казва педагожка от учиище за деца със специални нужди, подозирайки, че новият закон реално ограничава свободата на словото, предвиждайки „отмъщение”, т.е., преместване в друго училище. Тя е сред  хилядите учители, които в последните месеци излязоха на улицата заради три основни проблема: ниски заплати, тежка преумора и вече официално предвидени санкции.

Унгарското правителство отговори с указ, според който участието на учители в протести ще се счита за гражданско неподчинение и ще доведе до по-ниска професионална оценка. За протестиращите това означа да работят повече за по-малко пари и под по-голям натиск.

„Непоосимо е – според новата система единствено районният училищен инспектор ще определя заплатата ми въз основа на това колко съм лоялен към правителството“, казва млад учител пред Euronews. Педагозите в Унгария са най-ниско платените в ЕС със стартова заплата от € 500. 

Новият закон обаче предвижда по-високо заплащане „по заслуги” – напр. по-висок хорариум, и то при положение, че ЕС отпусне средства за учителите. И обратно – преподаватели от училища с по-нисък успех на учениците, ще бъдат сред първите, санкционирани със смяна на работното място, без друга обосновка.

„По време на демонстрациите по-голямата част от протестиращите учители или бяха уволнени, или подадоха оставка“, казват от Унгарския хелзинкски комитет и предвещават отлив на учители от държавните училища

Нарастващата уязвимост на работните места, съчетана с новия закон, рано или късно ще доведе образователната система до „колапс“, смятат от Демократичния синдикат на учителите в Унгария. Според тях, в училищната система на Унгария вече не достигат 16 000 учители, а новият закон бързо ги увеличава: през 2023 г. по-малко от 1,3% от всички кандидат-студенти са посочили преподаването като основна специалност. 

„Няма да ставам учител. Осъзнах, че ако искам нормална кариера и нормално семейство, като учител няма как да успея и в двете”, казва стажант в преподавателска програма и признава, че изискванията за лоялност също го притесняват. 

Според учителския синдикат, професията оредява със застрашителни темпове и това е проблем и за децата, и за училищата, и за държавата. „Ще отгледаме поколение от необразовани млади хора, които няма да могат да поддържат икономиката на страната на европейско ниво”, смятат синдикалистите.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: