Ирландски град „освободи” децата от смартфоните
- Актуално
- Текст:
Те призоваваха съгражданите си да не предоставят смартфони на децата в началното училище. Изненадващо, инициативата придоби общоградски мащаб. „Детството им става все по-кратко”, казва директорка на училище, приела подхода. Според нея, желанието на децата да имат смартфони в голяма степен се дължи на средата и стремежа да не бъдат отхвърлени от приятелите им – но вместо това ги лишава от естествените форми на общуване и игра.
Социалният експеримент обхваща децата до 12 – 13 годишна възраст, когато (в зависимост от избраното училище), постъпват в прогимназията. Програмата се разпространява като „пакт”, който родителите подписват, поемайки ангажимента да не снабдяват с мобилни телефони децата си, преди да стигнат до определената възраст.
The Guardian цитира една от майките, подписала пакта „Така е много по-лесно да кажа „не”. Ако всички родители го правят, не се чувствате особняк. Колкото по-дълго можем да опазим невинността им, толкова по-добре”.
Стратегията, следвана от привържениците на пакта, е не просто да лишат децата си от мобилни телефони, но основно да се преборят с конфронтацията, възникваща у децата, когато не се изпълняват желанията им.
За родителите, които не желаят да се включат, няма санкции. Но училищата в града забраниха използването на смартфони. Сега пактът е общински проект, контролиращ връзките между технологиите и детството.
Родители казват пред The Guardian, че програмата работи. Майката на 11-годишно момче е убедена, че отношенията със сина ѝ са станали „по-лесни”, докато родители на 9-годишно момиче споделят защо са подкрепили пакта: „Смартфонът разруши живота ни, сякаш загубихме детето си. По цял ден седеше като робот, погълната изцяло от света на TikTok".
Движинието на родителите от Грейстоун може да придобие национален мащаб. В Irish Times ирландският министър на здравеопазването Стивън Донъли, казва, че инициативата е само началото. „Ирландия може и трябва да бъде първата страна, способна да гарантира, че децата и младите хора не са погълнати от взаимодействието им с дигиталния свят и няма да бъдат наранени заради това. Трябва да улесним родителите да ограничават съдържанието, на което децата им са изложени онлайн".
Миналата есен Италия също предприе подобна мярка, но със съображението, че смартфоните пречат на учебния процес. Министърът на образованието Джузепе Валдитара предложи да се забрани ползването им във всички училища. В обръщението му към учениците се казва: „Не трябва да влизате в час с мобилния си телефон - отивате на училище да учите, не да бърборите”. Предложението му е одобрено и разпратено като препоръка до всички италиански училища, за да решат как да го приложат.
Франция също обмисля подобна мярка, след последния случай с 13-годишна тийнейджърка, която посегна на живота си заради непрекъснат онлайн тормоз в училище. Не по-малко ужасяващо подейства на френската общественост и фактът, че съучениците ѝ отпразнуваха „победата” си в социалните медии.
Това е другата мрачна страна на „улесненията”, които смартфоните предлагат. Според множество детски психолози технологията практически допринася за изолацията на децата едно от друго, но особено от семействата им, предлагайки много „по-лесен” начин за общуване, придружен обаче с неконтролируемо съдържание и обездвижване.
Още по темата във
facebook