Електрическите скутери – правила, инциденти, травми
- Актуално
- Текст:
Но преди да си наемете Е-скутер в чужбина, не е зле да се запознаете с правилата, тъй като законите за използването им все още се развиват и в различните европейски държави действат различни изисквания. От днес например, е забранено качването на Е-скутери в много от британските влакове. Министерството на транспорта на Обединеното кралство неотдавна постави водачите на Е-скутери сред най-уязвимите участници в транспорта, с най-висок риск от наранявания.
Миналата година във Великобритания са отчетени 1 349 сблъсъка с Е-скутери, при които са загинали 11 водачи и един пешеходец. Ранените са 1 425. Във Франция от 2021 г. насам при злополука с Е-скутери са загинали четирима души, в Германия – петима, през 2020 г.
Според проучване на ОИСР, няма разлика в риска от фатален изход между ползвателите на Е-скутери и велосипеди, като над 80% от фатално завършилите инциденти са резултат на сблъсък с по-тежки превозни средства. Еднакъв е и броят „скутеристи” и велосипедисти, които стават пациенти на спешните отделения.
Най-противоречивият въпрос е къде може да се карат Е-скутерите – само на пътното платно, или и по тротоарите и велосипедните алеи. Парижани например гласуваха с огромно мнозинство (90%) за забрана на електро-тротинетките по улиците на френската столица. В много страни им е разрешено да се движат по велосипедните алеи, но не и в Гърция, Холандия, Норвегия или Обединеното кралство. Карането им по тротоарите е разрешено само в Белгия, България, Естония, Финландия, Словакия и Швеция.
Ограничение на скоростта за Е-скутерите няма само в България, Естония и Унгария, но където го има, е до 20 - 25 км/час. В половината от европейските страни действат и възрастови ограничения за използването на Е-скутери, като Австрия и Франция например изискват 12 навършени години, а Италия – 18.
От водачите се изисква застраховка само в Дания, Франция и Обединеното кралство. Някои държави изискват и шофьорска книжка, когато става дума за скутери под наем. Каските са задължителни за непълнолетните водачи на скутери в Австрия, Чехия, Франция, Швеция и Обединеното кралство, но много страни обсъждат въвеждането им, след като се установи, че само 4% от всички катастрофирали „скутеристи” са били с каска. Според доклад на Европейската обсерватория за пътна безопасност (ERSO), това обяснява високия дял на нараняванията на главата сред жертвите на инциденти с Е-скутери.
И накрая – може да изглежда излишно, но в Обединеното кралство очевидно имат повод да предупредят, че Е-скутерите са проектирани за един човек – возенето на двама се счита за нарушение.
Още по темата във
facebook