Колко струва една нахапана ябълка :Apple стигна до 2 трилиона долара

Колко струва една нахапана ябълка :Apple стигна до 2 трилиона долара Снимка: google

На Apple бяха необходими 42 години, за да достигне стойност от 1 трилион долара. Още по-зашеметяващ е фактът, че вторият трилион долара на Apple дойде през последните 21 седмици.

На 19 август Apple стана първата американска компания, която постигна стойност от 2 трилиона долара, когато акциите й се повишиха с 1,2 процента - до 467,78 долара за акция. Това е още една важна стъпка за производителя на iPhone, Mac компютри и Apple Watches при утвърждаването му като най-ценната публична компания в света.

В средата на март стойността на Apple беше под 1 трилион долара, след като фондовата борса потъна от страховете пред коронавируса. На 23 март Федералният резерв обяви нови агресивни мерки за успокояване на инвеститорите. Оттогава борсата и по-специално акциите на Apple, Microsoft, Amazon, Alphabet и Facebook се покачиха до голяма степен, като S&P 500 достигна нов връх. 

Инвеститорите изсипаха милиарди долари в технологичните гиганти, залагайки на обстоятелството, че техният огромен размер и сила ще послужат като убежище на индустрията от пандемията. Съвкупно стойността на тези пет компании набъбна с почти 3 трилиона долара от 23 март насам, почти колкото растежа на следващите 50 най-ценни компании на S&P 500, включително Berkshire Hathaway, Walmart и Disney, според S&P Global, фирмата за пазарни анализи. Само оценката на Apple нарастваше с 6,8 милиарда долара на ден, повече от стойността на American Airlines.

„Това се превърна в нов стремеж към сигурност“, казва Асват Дамодаран, професор по финанси на университета в Ню Йорк, който изучава фондовата борса за инвеститорите, които се стичат към Big Tech. Компаниите, които са богати, гъвкави и дигитални, се възползват от пандемията и това става характерно за  технологичните гиганти, каза той и добави: „Тази криза засили това, което вече беше достатъчно силно.“


Бързото покачване на Apple до 2 трилиона долара е особено изумително, защото компанията не е направила много ново през последните две години. Тя просто е изградила един от най-ефективните производители на пари в технологичната индустрия, който има такава стабилна връзка с това как хората общуват, забавляват се и пазаруват, че вече не разчитат на новаторски изобретения, за да поддържат „бръмченето” на бизнеса.

Apple за първи път достигна 1 трилион долара през август 2018 г., след десетилетия на иновации. Компанията, основана през 1976 г. от Стив Джобс и Стив Возняк, изкара продукти, променящи света, като Macintosh компютъра, iPod, App Store и iPhone.

Оттогава насам  компанията предимно „пощипва” минали творения, продава джаджи с имена като Apple Watch Series 5, AirPods Pro и iPhone 11 Pro Max. Освен това тя се включи в услуги като поточна музика, стрийминг на филми и телевизионни програми и предоставяне на новини, продажба на абонаменти за тях.


Под ръководството на Тим Кук най-важната иновация на Apple през последните години може би е почти ненадминатата способност да генерира печалба. Кук е изградил сложна глобална верига за доставки, за да произвежда милиарди устройства, повечето сглобени в Китай, и се е опрял на продуктова линия, предназначена да заключва клиентите в нейната екосистема, така че те да купуват нови джаджи на всеки няколко години и да плащат месечни такси за използване на пакета на Apple за цифрови услуги.

Apple също нарасна въпреки размера си, като извлича повече пари от компаниите, които управляват бизнеса за приложения на iPhone, като издигна и обвинения, че 30-процентното намаляване на някои приходи от приложенията е несправедливо.

Бизнесът на компанията в Силициевата долина е само допълнително укрепен от пандемията, която принуди хората да работят, учат и социализират виртуално. От април до юни, дори когато Apple затвори много от своите магазини на дребно заради вируса, тя отчете печалба от 11,25 млрд. долара, което е с 12 процента повече спрямо година по-рано. Компанията увеличи продажбите си на всеки продукт и във всяка част на света.

Нашите продукти и услуги са много подходящи за живота на нашите клиенти, а в някои случаи дори и по-подходящи по време на пандемия от всякога“, казва Лука Маестри, финансовият ръководител на Apple, в интервю миналия месец.

И все пак L. Maestri оспори, че пандемията е добра за бизнеса. Apple би спечелил милиарди долари повече без нея, каза той.

В последния разговор за печалбата на компанията, Т. Кук каза: „Ние нямаме подход за нулев просперитет. Фокусирани сме върху изпичането на пая, като се уверим, че успехът ни не е само наш успех, и че всичко, което правим, е насочено към създаването на възможности за другите."

Amazon, Microsoft, Facebook и Alphabet, който е собственик на Google и YouTube, също продължават да набират милиарди долари на фона на пандемията. Прекаленото им влияние привлече интензивен контрол през последната година, включително двустранно  изслушване на четирима от главните изпълнителни директори в Конгреса миналия месец.


Миналата седмица силата на Apple над своя App Store беше в центъра на вниманието, когато стартира популярната игра Fortnite от своя магазин. Epic Games, която прави Fortnite, след това заведе дело срещу Apple във федералния съд, обвинявайки компанията в нарушаване на антитръстовите закони, като принуждава разработчиците да използват своите платежни системи.

Apple притежава и друг мощен инструмент за повишаване на цената си и обогатяване на своите инвеститори и изпълнителни директори: обратното изкупуване на акции. Тъй като стойността на компанията достигна 1 трилион долара, тя върна 175,6 млрд. долара на акционерите, включително 141 млрд. долара обратно изкупуване на акции. Apple изкупи повече от 360 млрд. долара собствени акции от 2012 г. досега, повече от всяка друга  компания, и обяви, че планира да похарчи поне още няколко десетки милиарди долари за свои акции .

Apple увеличи обратното изкупуване, тъй като използва данъчния закон на администрацията на Тръмп за 2017 г., за да върне по-голямата част от 252 млрд. долара, които някога е държала в чужбина. (Законът му спести 43 млрд. долара данъци в движение, според изследователската група на Института за данъчно облагане и икономическа политика във Вашингтон.) Apple разполага със 194 млрд. долара в брой и облигации.

Изкупуването на акции обикновено увеличава цената на акциите на компанията, отчасти защото намалява броя на акциите за продажба. Критиците твърдят, че също така се увеличава неравенството, тъй като най-вече обогатява богати инвеститори и ръководители на компанията, които често са големи акционери, какъвто е случаят с Apple.


Apple е втората публично търгувана компания, която достигна 2 трилиона долара. Саудитска Арамко, държавната петролна компания на Саудитска Арабия, стана публична през декември и за кратко време надхвърли това равнище. Тя остана най-високо оценената компания в света, докато Apple не я надмина през миналия месец.

Други се борят да достигнат скоро 2 трилиона долара. Кандидатите, които са близо до това ниво, са Microsoft, Amazon и Alphabet.
 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: